Hvordan er dine handlevaner?

Æ skaper debatt

Det er stor konkurranse mellom matbutikkene, og dette fører blant annet til priskrig som ofte gagner oss forbrukere. I tillegg betyr det at når én butikk finner på noe som tiltrekker kunder, så tar det ikke lang tid før de andre slenger seg på trenden, eller finner på noe annet for å bli med i kampen om kronene. Netthandel av matvarer har foreløpig ikke tatt av i Norge, selv om flere aktører har prøvd seg på dette, og det er et marked som kan utvikle seg raskt gitt at det kan tilby en rimelig og brukervennlig anvendelse. Lavpriskjedene har lenge slitt med lav vekst og har måttet finne på nye stunt for å holde tritt med konkurransen. Nå har Rema vært «borte» fra scenen en liten stund, men kommet tilbake og på få dager klart å skape mye debatt. Mange er sure, andre undrer, mens noen kanskje ikke helt vet hva som har skjedd.


Rema satser på nett
Starten på media-kampanjen var en rekke «erte» reklamer som spilte på bokstaven «Æ» i Remafargene. Etter en stund avslørte de lanseringen av en app, og på få dager var det mye bråk i media om implikasjonene. Appen i seg selv kutter 10% på de varene du bruker mest penger på, gir deg rabatt på fersk frukt og grønt og full oversikt over hver handletur. I Dagens Næringsliv kunne vi lese om at dagligvareekspert Sigmund Festøy mener at denne nysatsingen fra Rema er et tegn på at de nye matbutikkene har tatt for stort volum fra lavpriskjedene. Han tror at en av hovedårsakene er at flere kunder nå velger nettbutikker fremfor fysiske butikker. En annen grunn kan være de fordelaktige bonusordningene som forbrukere kan benytte seg av gjennom Trumf og Coop Extra blant annet. Festøy tror den kundegruppen som er mest attraktiv å lokke til seg er småbarnsfamiliene som står for er ansvarlige for majoriteten av dagligvarekjøpene. Det er nok den gruppen også Æ, med Rema i ryggen, ønsker å vinne tilbake. Alt som kan spare tid og penger for stressede småbarnsforeldre vil være populært, så det kan godt hende flere legger handleturen til Rema 1000 hvis de kan spare penger på de produktene man kjøper oftest, uten å måtte levere inn kuponger eller lignende.


Les også: Mobilbetaling i butikk

 
Motstanderne
Som de aller fleste sikkert har fått med seg, var det mer enn appen som ble introdusert av Rema. De publiserte også at de skulle slutte å føre varer fra enkelte distributører. Lerøy og Mack øl var nok de varemerkene det ble snakket og skrevet mest om. Mange ble frustrerte for dette, og noe av det har Rema allerede måttet gå tilbake på. Mette Fossum, kommunikasjonsdirektør i Rema 1000 sa til NRK at de hadde opplevd noen krevende dager i etterkant av lanseringen av Æ, og de har måttet jobbe hardt for å redde omdømmet. Trond Blindheim fra høyskolen Kristiania poengterte til nrk.no at ikke all PR er god PR og mente at strategien bak Æ har vært for dårlig. Han gikk så langt som å si at han syntes det var en tabbe av Rema å lansere dette som i hans mening er en komplisert app. Ironien er at dette kommer fra selskapet som lenge har markedsført seg bak konseptet «det enkle er ofte det beste». Blindheim synes at en app er langt fra enkelt med tanke på utvikling og oppfølging, men i tillegg påpeker han at det er flere, spesielt av den eldre generasjonen som ikke er interessert i å bruke apper i det hele tatt.


Les også: Ny teknologi kan bedre trafikkproblemer i byene

 
Fanklubben
En debatt blir det aldri med bare én mening, og heldigvis for Rema 1000 var ikke lanseringen av Æ en fullstendig flopp. Høyskolelektor Nina Ronæs fra Institutt for markedsføring på BI sa seg ikke helt enig med Blindheim, og tror at butikkjeden har styrket merkevaren. Med all oppmerksomheten som har vært rundt Æ og Rema 1000 er det nok mange som har dette friskt i minne når de skal velge matbutikk på vei hjem fra jobb nå om dagen. Oppmerksomheten har i det minste fått mange til å laste ned appen, faktisk hele 550.000 ganger for en uke siden, få dager etter lanseringen, og sikkert enda flere nå. Selv om dette ikke er noen garanti for at like mange mennesker vil benytte seg av appen, er Mette Fossum, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Rema 1000 positivt innstilt til dette. Fossum sa til nrk.no at hun mener appen er en kjempesuksess. Hun håper også at det til syvende og sist kan styrke omdømmet til Rema 1000 og gjøre handleopplevelsen til forbrukerne enklere og hyggeligere.


Les også: Vil du kjøpe dagligvarer på nett?

 
Ryddet veien for netthandel?
Noe det i alle fall ikke er tvil om er at Æ har forsterket konkurransen mellom lavpriskjedene, blant annet har Kiwi gått sterkt ut med lovnaden om at de aldri gir seg på pris. Dette er første fase, og ifølge Festøy kan neste fase bli at Rema 1000 bruker kundebasen de får oversikt over gjennom appen til å etablere en nettbutikk. I fjor begynte netthandel av dagligvarer å bli vanligere på markedet, men det var allikevel bare 7 prosent av befolkningen, mot 4 året før, som handlet dagligvarer på nett. Enn så lenge er det ingen aktører som har gjort brakende suksess ut av dette. Det betyr ikke at det er umulig at vi vil se en betydelig endring i hvordan vi kjøper mat i løpet av de neste årene.


Kilder:
www.dn.no
www.nrk.no
www.rema.no
By Karoline, 22 Jan 2017
imageKaroline

Har studert psykologi ved universitetet i Sunderland, jobbet i salg, kundeservice og er nå frilans skribent for CompareKing.

Se flere tilbud under

Generelle vilkår og personvern

Ved å benytte tjenesten Vi tilbyr på denne nettsiden (compareking.no) samtykker du til de vilkår og betingelser som blir presentert nedenfor. Dersom du har noen spørsmål vedrørende våre vilkår, oppfordrer Vi til å ta kontakt med oss på telefon 800 16 689 eller per e-post kundeservice@compareking.no.

1. Behandlingsansvarlig for personopplysningene

Liber Finance AS (organisasjonsnummer 913 062 922), Filipstad brygge1, 0252 Oslo er den behandlingsansvarlige for personopplysningene.

2. Innsamling og lagring av personopplysninger

Ved kontakt med Oss, enten ved utfylling av et søknadskjema via internett, telefon eller på annen måte, oppgir du en del data som så blir lagret i vår database.

Formålet med lagringen av opplysningene (herunder personopplysninger) er å yte den tjenesten som fremkommer på nettstedet, altså å gjennomgå og formidle din lånesøknad. Lagrede opplysninger vil også bli brukt til å forbedre tjenestene våre og til å gi deg svar på de spørsmål du måtte ha. I tillegg vil vi lagre opplysninger når du kontakter oss slik at vi kan svare på dine spørsmål.

Vi vil med jevne mellomrom vurdere de opplysninger som er lagret for å sikre at vi ikke har registrert opplysninger det ikke er behov for, eller lenger enn det som er tillatt ved lov.

3. Utlevering av personopplysninger

Før vi sender din søknad til våre samarbeidspartnere foretar CompareKing.no en kredittsjekk begrenset til innhenting av informasjon om eventuelle betalingsanmerkninger. Kredittsjekken foretas av kredittopplysningsbyrået Bisnode.

Dette gjøres for å sikre at du er kvalifisert til å søke om forbrukslån/kredittkort hos våre samarbeidende banker.

I tillegg til den begrensede kredittsjekken som CompareKing.no foretar, vil våre samarbeidspartnere som mottar din lånesøknad også foreta en egen fullstendig kredittsjekk. Gjenpartsbrevet sendes til deg via SMS eller post.

4. Frivillighet, innsynsrett og krav på retting

Det er frivillig å gi fra seg personopplysningene.

Du som bruker kan kreve innsyn i behandlingen av dine personopplysninger, jf. personopplysningsloven § 19.

Videre kan du som bruker ha krav på retting etter personopplysningsloven §§ 27 og 28.

5. Begrensning av ansvar 

Vi er på ingen måte eller under noen omstendingheter ansvarlig for tap eller skade som skyldes opptak av et usikret lån. Før du søker er det viktig at du tenker gjennom dine inntekter og utgifter, slik at du kan se hva du har råd til. Dette er din avgjørelse. 

Videre så er vi ikke ansvarlig for skader som skyldes krig, streik, blokader, norsk eller utenlandsk lovgivning eller andre lignende omstendigheter. Dette gjelder også dersom CompareKing.no selv blir utsatt for lignende. 

6. Elektronisk gjeldsbrev

Ved et eventuelt tilbud kan CompareKing.no og/eller våre samarbeidspartnere sende elektronisk gjeldsbrev per e-post eller post. 

Ingen av disse opplysningene blir brukt til å identifisere enkeltpersoner. Vi bruker disse opplysningene til å generere en samlet statistikk som blant annet viser hvilke sider som er mest populære og hvilken informasjon brukerne søker. Statistikken er et redskap til å forbedre våre tjenester til deg som sluttbruker.

Dette medfører ingen sikkerhetsrisiko for deg, men du kan stille inn din nettleser slik at den ikke godtar bruk av informasjonskapsler. Gjennom nettleseren din kan du også slette alle lagrede informasjonskapsler. 

Informasjonskapsler

Ved å bruke nettstedet samtykker du til den bruk av cookies som er beskrevet her.

Vi benytter oss av informasjonskapsler, eller cookies. Cookies er små informasjonsfiler som blir liggende igjen på datamaskinen din for at tjenesten vår skal virke best mulig for deg. Informasjonen som lagres kan være opplysninger om hvordan brukerne har surfet på og brukt våre nettsider, hvilken nettleser de bruker, hvilke annonser de har sett og hvordan de har surfet mellom de ulike nettstedene som CompareKing.no samarbeider med.

Ingen av opplysningene som samles inn blir brukt til å identifisere enkeltpersoner. Vi bruker opplysningene til å generere en samlet statistikk som blant annet viser hvilke sider som er mest populære og hvilken informasjon kundene søker etter. Statistikken er et redskap for å forbedre våre tjenester til deg som sluttbruker.

Det er kun Liber Finance AS som bruker opplysningene som blir hentet inn.

Vi benytter oss av følgende cookies: permanente og midlertidige (såkalte øktsbaserte kapsler).  

Permanente kapsler

Permanente kapsler brukes for eksempel for å kunne tilpasse nettstedet etter dine ønskemål, slik at du ikke trenger å stille inn nettstedet til dine ønskemål hver gang du besøker siden.

Midlertidige kapsler (øktsbaserte)

Øktsbaserte kapsler brukes for eksempel for å håndtere innloggingsinformasjon, navigering mellom sider osv.

De fleste nettlesere tillater deg å blokkere spesifikke eller samtlige cookies. For mer informasjon om hvordan du endrer innstillingene for informasjonskapsler, følg lenken som korresponderer med din nettleser.

Internet Explorer: http://windows.microsoft.com/nb-no/internet-explorer/delete-manage-cookies

Firefox: http://support.mozilla.org/en-US/kb/Cookies

Chrome: http://support.google.com/chrome/bin/answer.py?hl=en&answer=95647

Safari: http://support.apple.com/kb/PH19214 og for iOS - http://support.apple.com/kb/HT1677 

Les mer om informasjonskapsler på nettstedet til Post- og teletilsynet.

Personvern

Ved bruk av tjenester som tilbys på Compareking.no vil du bli bedt om å oppgi visse opplysninger om deg selv til oss. Vi tar personvern på alvor, og vil med dette informere deg om hvordan dine opplysninger vil bli behandlet, hvem som er ansvarlig og hvilke rettigheter du har.

Tjenestene som er tilgjengelige på Compareking.no tilbys av Liber Finance AS, org. nr.: 913 062 922, forretningsadresse: Filipstad brygge 1, 0252 OSLO (referert til som «Liber Finance AS», «vi» eller «oss»). Norsk rett regulerer tjenestene.

Personopplysningsloven med forskrifter og annet relevant lovgivning regulerer Liber Finance AS’ behandling av personopplysninger. Der ikke annet hjemmelsgrunnlag foreligger er ditt samtykke det rettslige grunnlaget for å behandle dine personopplysninger.

Formålet med vår behandling av personopplysninger er delt: Vi behandler dine personopplysninger for å kunne yte deg den tjenesten som tilbys på Compareking.no, det vil si formidling av din lånesøknad til våre samarbeidspartnere (norske banker), inkludert utlevering av visse opplysninger til vår underleverandør Bisnode for kredittsjekk. I denne relasjonen opptrer vi som finansagent etter finansavtaleloven og samtidig er vi databehandler på vegne av våre samarbeidspartnere. Vi har inngått skriftlig databehandleravtale med våre samarbeidspartnere som regulerer vår behandling av personopplysninger til dette formålet. Når du søker kreditt via våre nettsider samtykker du til at vi kan behandle de opplysninger du oppgir til vår finansagentvirksomhet på vegne av våre samarbeidspartnere. Våre samarbeidspartnere er for tiden: Gjensidige Bank, MyBank, Instabank, Ikano Bank, Easybank, Avida Finans, Axo Finans og Komplett Bank og nærmere informasjon om deres behandling av dine personopplysninger kan rettes til kundesenter@instabank.no, laansoknad@ikanobank.no, post@easybank.no, forbruker@avidafinans.no eller kundeservice@komplettbank.no.

Vi ønsker også å bruke opplysningene vi samler inn om deg til å forbedre våre tjenester slik at innholdet blir presentert for deg på en effektiv og forståelig måte. I denne relasjonen er vi selv behandlingsansvarlig etter personopplysningsloven. Når du søker kreditt via våre nettsider blir du spurt om du vil samtykke til at vi bruker dine opplysninger til dette formålet.

Vi ønsker også å kunne bruke opplysningene vi samler inn om deg til å markedsføre andre relevante tjenester og produkter til deg og da på en slik måte at du kun mottar den markedsføringen som er relevant for akkurat deg. Vi ønsker også å utlevere informasjonen til noen av våre samarbeidspartnere slik at de kan tilby deg produkter som er aktuelle for deg. Våre samarbeidspartnere er for tiden: Instabank, Ikano Bank, Easybank, Avida Finans og Komplett Bank. I denne relasjonen er vi selv behandlingsansvarlig etter personopplysningsloven. Det samme gjelder våre samarbeidspartnere. Når du søker kreditt via våre nettsider blir du spurt om du vil samtykke til at vi bruker dine opplysninger til dette formålet.

Liber Finance AS vil være behandlingsansvarlig for dine personopplysninger når du har samtykket til at disse kan behandles som ledd i å forbedre våre tjenester og/eller til annen markedsføring som beskrevet ovenfor.

Liber Finance AS vil opptre som databehandler på vegne av den enkelte samarbeidspartner når vi opptrer som finansagent (for personopplysninger som samles inn på vegne av bankene med formål om formidling av lån).

Informasjon som du gir oss kan omfatte følgende: personnummer, e-post, mobiltelefonnummer, hvorvidt du er norsk statsborger eller ikke, sivilstatus, antall barn, boforhold, utdanning, arbeidsforhold, arbeidsgiver, inntekt og kontonummer. Det er frivillig å oppgi disse opplysningene og det er frivillig om du ønsker å samtykke til at vi også kan behandle dine personopplysninger som ledd i å forbedre våre tjenester og/eller til annen markedsføring som beskrevet ovenfor.

Informasjon som vi innhenter om deg kan være informasjon knyttet til gjeldsposter. Vi innhenter dette fra Bisnode.

Informasjon som personnummer utleveres til kredittopplysningsselskapet Bisnode som ledd i vurderingen av om du oppfyller vilkårene for å få lån hos våre samarbeidspartnere. Bisnode foretar en kredittsjekk begrenset til informasjon om eventuelle betalingsanmerkninger.

Vi vil oppbevare personopplysningene dine så lenge vi og våre samarbeidspartnere er pålagt etter norsk lovgivning, og så lenge det er nødvendig for å oppnå formålet med innhentingen, det vil si den behandlingen du eventuelt har gitt ditt samtykke til. Deretter slettes opplysningene.

Liber Finance AS har etablert regler og rutiner for beskyttelse av personopplysninger. Vi er sertifisert av DigiCert og vi benytter kryptert kommunikasjon for all overføring av data. Når vi formidler opplysninger til en tredjepart forsikrer vi oss om at det finnes ordninger og avtaler som sikrer at de behandler opplysningene på en betryggende måte.

Du har rett til innsyn i egne personopplysninger, og du kan kreve retting eller sletting av mangelfulle eller uriktige opplysninger. Du kan også når som helst trekke ditt eventuelle samtykke til at disse kan behandles som ledd i å forbedre våre tjenester og/eller til annen markedsføring som beskrevet ovenfor.

Kontakt oss ved behov på e-post: kundeservice@compareking.no, telefon: 800 16 689 eller send brev til Liber Finance AS, c/o Aker Brygge Business Center, Postboks 1433 Vika, 0115 Oslo.

Signer med bankid Signer senere
Steng vindu