Hvordan er dine handlevaner?

Æ skaper debatt

Det er stor konkurranse mellom matbutikkene, og dette fører blant annet til priskrig som ofte gagner oss forbrukere. I tillegg betyr det at når én butikk finner på noe som tiltrekker kunder, så tar det ikke lang tid før de andre slenger seg på trenden, eller finner på noe annet for å bli med i kampen om kronene. Netthandel av matvarer har foreløpig ikke tatt av i Norge, selv om flere aktører har prøvd seg på dette, og det er et marked som kan utvikle seg raskt gitt at det kan tilby en rimelig og brukervennlig anvendelse. Lavpriskjedene har lenge slitt med lav vekst og har måttet finne på nye stunt for å holde tritt med konkurransen. Nå har Rema vært «borte» fra scenen en liten stund, men kommet tilbake og på få dager klart å skape mye debatt. Mange er sure, andre undrer, mens noen kanskje ikke helt vet hva som har skjedd.


Rema satser på nett
Starten på media-kampanjen var en rekke «erte» reklamer som spilte på bokstaven «Æ» i Remafargene. Etter en stund avslørte de lanseringen av en app, og på få dager var det mye bråk i media om implikasjonene. Appen i seg selv kutter 10% på de varene du bruker mest penger på, gir deg rabatt på fersk frukt og grønt og full oversikt over hver handletur. I Dagens Næringsliv kunne vi lese om at dagligvareekspert Sigmund Festøy mener at denne nysatsingen fra Rema er et tegn på at de nye matbutikkene har tatt for stort volum fra lavpriskjedene. Han tror at en av hovedårsakene er at flere kunder nå velger nettbutikker fremfor fysiske butikker. En annen grunn kan være de fordelaktige bonusordningene som forbrukere kan benytte seg av gjennom Trumf og Coop Extra blant annet. Festøy tror den kundegruppen som er mest attraktiv å lokke til seg er småbarnsfamiliene som står for er ansvarlige for majoriteten av dagligvarekjøpene. Det er nok den gruppen også Æ, med Rema i ryggen, ønsker å vinne tilbake. Alt som kan spare tid og penger for stressede småbarnsforeldre vil være populært, så det kan godt hende flere legger handleturen til Rema 1000 hvis de kan spare penger på de produktene man kjøper oftest, uten å måtte levere inn kuponger eller lignende.


Les også: Mobilbetaling i butikk

 
Motstanderne
Som de aller fleste sikkert har fått med seg, var det mer enn appen som ble introdusert av Rema. De publiserte også at de skulle slutte å føre varer fra enkelte distributører. Lerøy og Mack øl var nok de varemerkene det ble snakket og skrevet mest om. Mange ble frustrerte for dette, og noe av det har Rema allerede måttet gå tilbake på. Mette Fossum, kommunikasjonsdirektør i Rema 1000 sa til NRK at de hadde opplevd noen krevende dager i etterkant av lanseringen av Æ, og de har måttet jobbe hardt for å redde omdømmet. Trond Blindheim fra høyskolen Kristiania poengterte til nrk.no at ikke all PR er god PR og mente at strategien bak Æ har vært for dårlig. Han gikk så langt som å si at han syntes det var en tabbe av Rema å lansere dette som i hans mening er en komplisert app. Ironien er at dette kommer fra selskapet som lenge har markedsført seg bak konseptet «det enkle er ofte det beste». Blindheim synes at en app er langt fra enkelt med tanke på utvikling og oppfølging, men i tillegg påpeker han at det er flere, spesielt av den eldre generasjonen som ikke er interessert i å bruke apper i det hele tatt.


Les også: Ny teknologi kan bedre trafikkproblemer i byene

 
Fanklubben
En debatt blir det aldri med bare én mening, og heldigvis for Rema 1000 var ikke lanseringen av Æ en fullstendig flopp. Høyskolelektor Nina Ronæs fra Institutt for markedsføring på BI sa seg ikke helt enig med Blindheim, og tror at butikkjeden har styrket merkevaren. Med all oppmerksomheten som har vært rundt Æ og Rema 1000 er det nok mange som har dette friskt i minne når de skal velge matbutikk på vei hjem fra jobb nå om dagen. Oppmerksomheten har i det minste fått mange til å laste ned appen, faktisk hele 550.000 ganger for en uke siden, få dager etter lanseringen, og sikkert enda flere nå. Selv om dette ikke er noen garanti for at like mange mennesker vil benytte seg av appen, er Mette Fossum, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Rema 1000 positivt innstilt til dette. Fossum sa til nrk.no at hun mener appen er en kjempesuksess. Hun håper også at det til syvende og sist kan styrke omdømmet til Rema 1000 og gjøre handleopplevelsen til forbrukerne enklere og hyggeligere.


Les også: Vil du kjøpe dagligvarer på nett?

 
Ryddet veien for netthandel?
Noe det i alle fall ikke er tvil om er at Æ har forsterket konkurransen mellom lavpriskjedene, blant annet har Kiwi gått sterkt ut med lovnaden om at de aldri gir seg på pris. Dette er første fase, og ifølge Festøy kan neste fase bli at Rema 1000 bruker kundebasen de får oversikt over gjennom appen til å etablere en nettbutikk. I fjor begynte netthandel av dagligvarer å bli vanligere på markedet, men det var allikevel bare 7 prosent av befolkningen, mot 4 året før, som handlet dagligvarer på nett. Enn så lenge er det ingen aktører som har gjort brakende suksess ut av dette. Det betyr ikke at det er umulig at vi vil se en betydelig endring i hvordan vi kjøper mat i løpet av de neste årene.


Kilder:
www.dn.no
www.nrk.no
www.rema.no
By Emma, 22 Jan 2017
imageEmma

Har studerat psykologi vid Göteborgs universitet, arbetat med sälj och kundeservice men är nu frilansande skribent för CompareKing.se

Se flere tilbud under

Signer med bankid Signer senere
Steng vindu

Hei,
Vi er tilgjengelige på chatten mandag-torsdag mellom 9-21 og fredager mellom 10-18