Kredittkort

Betalingsanmerkninger forhindrer deg fra å ta opp kreditt

Betalingsanmerkninger er et viktig verktøy for banker og kreditorer når de skal vurdere betalingsevne hos personer som søker om kreditt som lån eller kredittkort. Hvis du har betalingsanmerkninger kan du få problemer, men det er ikke en permanent merknad og vil forsvinne etter noen år. Det beste er å unngå anmerkninger, men hvis uhellet først er ute er det viktigste å løse problemet så fort som mulig så du ikke blir vurdert til å være betalingsudyktig. Det vil forhåpentligvis gjøre det lettere å unngå betalingsanmerkninger hvis du får en grundig forståelse av hele prosessen som resulterer i en anmerkning så det er temaet for denne artikkelen.

Les også: Hva er kredittscore?

Hvordan betalingsanmerkninger oppstår

Hvis du ikke betaler for deg kan du bli registrert med betalingsanmerkninger hos kredittopplysningsbyråene. En betalingsanmerkning betyr at du blir vurdert som en dårlig betaler og dette kan få betydning for om du for eksempel får lån, forsikring eller mobiltelefonabonnement.  Tidspunktet for registrering av betalingsanmerkning avhenger av om du som skylder penger er en privatperson eller et foretak registrert i Brønnøysundregistrene. For privatpersoner vil anmerkningen registreres 30 dager etter forliksklage, eller annet rettslig tiltak. Når det gjelder foretak blir anmerkningen registrert 30 dager etter at betalingsoppfordring er sendt ut. For krav hvor du er uenig om betaling, eller omtvistede krav, skal du ikke registreres med betalingsanmerkninger i løpet av prosessen. Det forutsetter at du har gitt beskjed til kreditoren eller inkassofirmaet om uenigheten. En omtvistet sak kan heller ikke sendes til inkasso. For at en betalingsanmerkning skal kunne bli registrert på deg, må inkassobyrået ha kontaktet forliksrådet og/eller namsmannen. En måned etter dette kan kredittopplysningsbyråene registrere opplysningene i sine registre.

Les også: 8 myter om Kredittvurdering Som Ikke Slipper Taket!

Inkasso

Hvis du ikke betaler innen betalingsfristen, vil det føre til inkassokostnader i form av forsinkelsesrente. Fra 1. januar 2015 er den 9,25 % av kravet. Med hjemmel i inkassoloven og inkassoforskriften kan kreditor benytte seg av et inkassobyrå for å kreve inn penger hvis du ikke betaler dine forpliktelser. Kreditor kan også velge å drive inn kravet selv. Hvis kravet mot deg går til inkasso, må du betale inkassosalær i tillegg til det du skylder fra før. Dette er for å dekke de omkostningene kreditor eller inkassobyrået har hatt ved inndrivelsen. Det er verdt å merke seg at det er regler kreditor eller inkassobyrået må følge ved inndrivelsen av kravet mot deg, og hvis disse reglene ikke blir fulgt, vil din plikt til å betale inkassosalær helt eller delvis bortfalle. Hvis det er opprettet en inkasso mot deg bør du gjøre deg kjent med regelverket og hvis du mener at inkassator ikke har handlet i tråd med god inkassoskikk, kan du klage til inkassoklagenemnda. Forbrukerrådet gir deg råd og hjelp, på sin nettside, til utforming av klage.

Før et inkassotiltak kan iverksettes, skal du etter kravets forfall ha fått skriftlig varsel fra enten inkassobyrået eller kreditor om at inkasso vil bli satt i verk, og du skal få en betalingsfrist på 14 dager. Hvis du ikke kan betaler, eller er uenig i kravet, er det viktig at du tar kontakt med inkassobyrået eller kreditor så fort som mulig.  

Problemet med betalingsanmerkninger

Betalingsanmerkninger forhindrer deg fra å ta opp kreditt. Du må dessverre forvente avslag på opprettelse av kredittkort, bankkonto, avslag på leie av bolig, kjøp av varer og tjenester på kreditt, telefonabonnement, konto hos strømleverandør og lignende. Også hvis du søker på en stilling, spesielt hvis stillingen har et visst ansvar, så sjekker ofte den fremtidige arbeidsgiveren dine anmerkninger, og eventuelt avslår søknaden din. Betalingsanmerkninger kan med andre ord ødelegge veldig mye og følgene kan igjen gjøre det enda vanskeligere for deg å betale det du skylder.

Les også: 4 gode pengeråd som du kan lære av

Når slettes betalingsanmerkningen?

Det er grunnleggende regler for betalingsanmerkninger, inkludert at de skal slettes enten ved nedbetaling eller over tid. Det beste er å betale gjelden din hvis du har mulighet for det, da vil betalingsanmerkningen bli slettet innen en måned. Om du ikke klarer å innfri kravene, vil anmerkningen slettes etter 4 år. Først når betalingsanmerkningen er borte vil du være kredittverdig igjen, og du kan søke om kreditt uten forhindrende merknader. I visse tilfeller kan det være treghet, feil eller forglemmelse som gjør at betalingsanmerkninger mot deg ikke slettes. Derfor, hvis du har hatt betalingsproblemer, og vil være helt sikker på at all den gamle historikken er slettet så kan du be om utskrift av betalingsanmerkninger om deg selv. Dette kan du få gratis fra et kredittopplysningsfirma eller inkassobyrå.

Les også: 3 Økonomiske Avgjørelser Du Må Ta i Dag!

Som du nå har lest så kan betalingsanmerkninger bli et ordentlig hodebry og snu alt opp ned. Du vil bli utestengt fra alle former for kreditt og det kan i verste fall ta hele 4 år før du blir vurdert kredittverdig igjen. Hvis du har betalingsproblemer bør du i alle tilfeller prøve å løse dette så fort som mulig og ikke begrav problemene og håp at de forsvinner. Tenk langsiktig når du forplikter deg til abonnement, forsikringer og alt annet som du eventuelt kan få problemer med å betale. Hvis du er føre var og betaler regninger i tide så kan du unngå å bli vurdert til å være en dårlig betaler i fremtiden.

Kilder:

www.forbrukerraadet.no

www.sammenlignkredittkort.no

www.debitnor.no

www.finansportalen.no

By Karoline, 22 Jun 2015
imageKaroline

Har studert psykologi ved universitetet i Sunderland, jobbet i salg, kundeservice og er nå frilans skribent for CompareKing.

Se flere tilbud under

Generelle vilkår og personvern

Ved å benytte tjenesten Vi tilbyr på denne nettsiden (compareking.no) samtykker du til de vilkår og betingelser som blir presentert nedenfor. Dersom du har noen spørsmål vedrørende våre vilkår, oppfordrer Vi til å ta kontakt med oss på telefon 800 16 689 eller per e-post kundeservice@compareking.no.

1. Behandlingsansvarlig for personopplysningene

Liber Finance AS (organisasjonsnummer 913 062 922), Filipstad brygge1, 0252 Oslo er den behandlingsansvarlige for personopplysningene.

2. Innsamling og lagring av personopplysninger

Ved kontakt med Oss, enten ved utfylling av et søknadskjema via internett, telefon eller på annen måte, oppgir du en del data som så blir lagret i vår database.

Formålet med lagringen av opplysningene (herunder personopplysninger) er å yte den tjenesten som fremkommer på nettstedet, altså å gjennomgå og formidle din lånesøknad. Lagrede opplysninger vil også bli brukt til å forbedre tjenestene våre og til å gi deg svar på de spørsmål du måtte ha. I tillegg vil vi lagre opplysninger når du kontakter oss slik at vi kan svare på dine spørsmål.

Vi vil med jevne mellomrom vurdere de opplysninger som er lagret for å sikre at vi ikke har registrert opplysninger det ikke er behov for, eller lenger enn det som er tillatt ved lov.

3. Utlevering av personopplysninger

Før vi sender din søknad til våre samarbeidspartnere foretar CompareKing.no en kredittsjekk begrenset til innhenting av informasjon om eventuelle betalingsanmerkninger. Kredittsjekken foretas av kredittopplysningsbyrået Bisnode.

Dette gjøres for å sikre at du er kvalifisert til å søke om forbrukslån/kredittkort hos våre samarbeidende banker.

I tillegg til den begrensede kredittsjekken som CompareKing.no foretar, vil våre samarbeidspartnere som mottar din lånesøknad også foreta en egen fullstendig kredittsjekk. Gjenpartsbrevet sendes til deg via SMS eller post.

4. Frivillighet, innsynsrett og krav på retting

Det er frivillig å gi fra seg personopplysningene.

Du som bruker kan kreve innsyn i behandlingen av dine personopplysninger, jf. personopplysningsloven § 19.

Videre kan du som bruker ha krav på retting etter personopplysningsloven §§ 27 og 28.

5. Begrensning av ansvar 

Vi er på ingen måte eller under noen omstendingheter ansvarlig for tap eller skade som skyldes opptak av et usikret lån. Før du søker er det viktig at du tenker gjennom dine inntekter og utgifter, slik at du kan se hva du har råd til. Dette er din avgjørelse. 

Videre så er vi ikke ansvarlig for skader som skyldes krig, streik, blokader, norsk eller utenlandsk lovgivning eller andre lignende omstendigheter. Dette gjelder også dersom CompareKing.no selv blir utsatt for lignende. 

6. Elektronisk gjeldsbrev

Ved et eventuelt tilbud kan CompareKing.no og/eller våre samarbeidspartnere sende elektronisk gjeldsbrev per e-post eller post. 

Ingen av disse opplysningene blir brukt til å identifisere enkeltpersoner. Vi bruker disse opplysningene til å generere en samlet statistikk som blant annet viser hvilke sider som er mest populære og hvilken informasjon brukerne søker. Statistikken er et redskap til å forbedre våre tjenester til deg som sluttbruker.

Dette medfører ingen sikkerhetsrisiko for deg, men du kan stille inn din nettleser slik at den ikke godtar bruk av informasjonskapsler. Gjennom nettleseren din kan du også slette alle lagrede informasjonskapsler. 

Informasjonskapsler

Ved å bruke nettstedet samtykker du til den bruk av cookies som er beskrevet her.

Vi benytter oss av informasjonskapsler, eller cookies. Cookies er små informasjonsfiler som blir liggende igjen på datamaskinen din for at tjenesten vår skal virke best mulig for deg. Informasjonen som lagres kan være opplysninger om hvordan brukerne har surfet på og brukt våre nettsider, hvilken nettleser de bruker, hvilke annonser de har sett og hvordan de har surfet mellom de ulike nettstedene som CompareKing.no samarbeider med.

Ingen av opplysningene som samles inn blir brukt til å identifisere enkeltpersoner. Vi bruker opplysningene til å generere en samlet statistikk som blant annet viser hvilke sider som er mest populære og hvilken informasjon kundene søker etter. Statistikken er et redskap for å forbedre våre tjenester til deg som sluttbruker.

Det er kun Liber Finance AS som bruker opplysningene som blir hentet inn.

Vi benytter oss av følgende cookies: permanente og midlertidige (såkalte øktsbaserte kapsler).  

Permanente kapsler

Permanente kapsler brukes for eksempel for å kunne tilpasse nettstedet etter dine ønskemål, slik at du ikke trenger å stille inn nettstedet til dine ønskemål hver gang du besøker siden.

Midlertidige kapsler (øktsbaserte)

Øktsbaserte kapsler brukes for eksempel for å håndtere innloggingsinformasjon, navigering mellom sider osv.

De fleste nettlesere tillater deg å blokkere spesifikke eller samtlige cookies. For mer informasjon om hvordan du endrer innstillingene for informasjonskapsler, følg lenken som korresponderer med din nettleser.

Internet Explorer: http://windows.microsoft.com/nb-no/internet-explorer/delete-manage-cookies

Firefox: http://support.mozilla.org/en-US/kb/Cookies

Chrome: http://support.google.com/chrome/bin/answer.py?hl=en&answer=95647

Safari: http://support.apple.com/kb/PH19214 og for iOS - http://support.apple.com/kb/HT1677 

Les mer om informasjonskapsler på nettstedet til Post- og teletilsynet.

Personvern

Ved bruk av tjenester som tilbys på Compareking.no vil du bli bedt om å oppgi visse opplysninger om deg selv til oss. Vi tar personvern på alvor, og vil med dette informere deg om hvordan dine opplysninger vil bli behandlet, hvem som er ansvarlig og hvilke rettigheter du har.

Tjenestene som er tilgjengelige på Compareking.no tilbys av Liber Finance AS, org. nr.: 913 062 922, forretningsadresse: Filipstad brygge 1, 0252 OSLO (referert til som «Liber Finance AS», «vi» eller «oss»). Norsk rett regulerer tjenestene.

Personopplysningsloven med forskrifter og annet relevant lovgivning regulerer Liber Finance AS’ behandling av personopplysninger. Der ikke annet hjemmelsgrunnlag foreligger er ditt samtykke det rettslige grunnlaget for å behandle dine personopplysninger.

Formålet med vår behandling av personopplysninger er delt: Vi behandler dine personopplysninger for å kunne yte deg den tjenesten som tilbys på Compareking.no, det vil si formidling av din lånesøknad til våre samarbeidspartnere (norske banker), inkludert utlevering av visse opplysninger til vår underleverandør Bisnode for kredittsjekk. I denne relasjonen opptrer vi som finansagent etter finansavtaleloven og samtidig er vi databehandler på vegne av våre samarbeidspartnere. Vi har inngått skriftlig databehandleravtale med våre samarbeidspartnere som regulerer vår behandling av personopplysninger til dette formålet. Når du søker kreditt via våre nettsider samtykker du til at vi kan behandle de opplysninger du oppgir til vår finansagentvirksomhet på vegne av våre samarbeidspartnere. Våre samarbeidspartnere er for tiden: Gjensidige Bank, MyBank, Instabank, Ikano Bank, Easybank, Avida Finans, Axo Finans og Komplett Bank og nærmere informasjon om deres behandling av dine personopplysninger kan rettes til kundesenter@instabank.no, laansoknad@ikanobank.no, post@easybank.no, forbruker@avidafinans.no eller kundeservice@komplettbank.no.

Vi ønsker også å bruke opplysningene vi samler inn om deg til å forbedre våre tjenester slik at innholdet blir presentert for deg på en effektiv og forståelig måte. I denne relasjonen er vi selv behandlingsansvarlig etter personopplysningsloven. Når du søker kreditt via våre nettsider blir du spurt om du vil samtykke til at vi bruker dine opplysninger til dette formålet.

Vi ønsker også å kunne bruke opplysningene vi samler inn om deg til å markedsføre andre relevante tjenester og produkter til deg og da på en slik måte at du kun mottar den markedsføringen som er relevant for akkurat deg. Vi ønsker også å utlevere informasjonen til noen av våre samarbeidspartnere slik at de kan tilby deg produkter som er aktuelle for deg. Våre samarbeidspartnere er for tiden: Instabank, Ikano Bank, Easybank, Avida Finans og Komplett Bank. I denne relasjonen er vi selv behandlingsansvarlig etter personopplysningsloven. Det samme gjelder våre samarbeidspartnere. Når du søker kreditt via våre nettsider blir du spurt om du vil samtykke til at vi bruker dine opplysninger til dette formålet.

Liber Finance AS vil være behandlingsansvarlig for dine personopplysninger når du har samtykket til at disse kan behandles som ledd i å forbedre våre tjenester og/eller til annen markedsføring som beskrevet ovenfor.

Liber Finance AS vil opptre som databehandler på vegne av den enkelte samarbeidspartner når vi opptrer som finansagent (for personopplysninger som samles inn på vegne av bankene med formål om formidling av lån).

Informasjon som du gir oss kan omfatte følgende: personnummer, e-post, mobiltelefonnummer, hvorvidt du er norsk statsborger eller ikke, sivilstatus, antall barn, boforhold, utdanning, arbeidsforhold, arbeidsgiver, inntekt og kontonummer. Det er frivillig å oppgi disse opplysningene og det er frivillig om du ønsker å samtykke til at vi også kan behandle dine personopplysninger som ledd i å forbedre våre tjenester og/eller til annen markedsføring som beskrevet ovenfor.

Informasjon som vi innhenter om deg kan være informasjon knyttet til gjeldsposter. Vi innhenter dette fra Bisnode.

Informasjon som personnummer utleveres til kredittopplysningsselskapet Bisnode som ledd i vurderingen av om du oppfyller vilkårene for å få lån hos våre samarbeidspartnere. Bisnode foretar en kredittsjekk begrenset til informasjon om eventuelle betalingsanmerkninger.

Vi vil oppbevare personopplysningene dine så lenge vi og våre samarbeidspartnere er pålagt etter norsk lovgivning, og så lenge det er nødvendig for å oppnå formålet med innhentingen, det vil si den behandlingen du eventuelt har gitt ditt samtykke til. Deretter slettes opplysningene.

Liber Finance AS har etablert regler og rutiner for beskyttelse av personopplysninger. Vi er sertifisert av DigiCert og vi benytter kryptert kommunikasjon for all overføring av data. Når vi formidler opplysninger til en tredjepart forsikrer vi oss om at det finnes ordninger og avtaler som sikrer at de behandler opplysningene på en betryggende måte.

Du har rett til innsyn i egne personopplysninger, og du kan kreve retting eller sletting av mangelfulle eller uriktige opplysninger. Du kan også når som helst trekke ditt eventuelle samtykke til at disse kan behandles som ledd i å forbedre våre tjenester og/eller til annen markedsføring som beskrevet ovenfor.

Kontakt oss ved behov på e-post: kundeservice@compareking.no, telefon: 800 16 689 eller send brev til Liber Finance AS, c/o Aker Brygge Business Center, Postboks 1433 Vika, 0115 Oslo.

Signer med bankid Signer senere
Steng vindu