Vil det bli gjeninført flyseteavgift i Norge?

Blir det færre flyavganger i år?

Passasjerveksten øker som aldri før og mye av det er takket være billige flybilletter. Reisegleden og eventyrlysten blomstrer, men vil dette snu hvis flybillettene blir dyrere? Det får vi kanskje svar på hvis forslaget om flyseteavgift går igjennom. Det er mange som har uttrykt misnøye i forhold til høringen fra regjeringen som nå ligger ute. Regjeringen har foreslått avgiften som et klimatiltak, men NHO mener det er i strid med EØS-avtalen. I tillegg mener fylkesråd for samferdsel i Troms at flyseteavgiften ikke har noe med klimatiltak å gjøre. Basert på alle skriveriene i media den siste tiden kan du her få oversikt over de mest sannsynlige konsekvensene dette avgiftstiltaket kan medføre.

Flyseteavgiften

Flyseteavgiften som er foreslått, er en avgift på 80 kroner ekskludert moms for hvert flysete. Formålet med å gjøre det dyrere å fly, er å spare miljøet og forhåpentligvis påvirke flere til å reise med buss eller tog. Forslaget er ute på høringsrunde nå, og skal etter planen innføres i Norge fra 1. april 2016. Den første overskriften som vakte oppsikt var at flyselskapet Ryanair sier opp avtalen med Rygge lufthavn som et resultat av flyseteavgiften. Dette er dårlig nyheter for alle passasjerene som benytter seg av lavprisselskapet og enda dårligere nyheter for flyplassen. Dette kan bety slutten på Rygge sivile lufthavn. På tv2.no sto det at administrerende direktør ved Rygge, Pål F. Tandberg uttalte at det er Rygge som rammes hardest om Ryanair sier opp avtalen, som er planlagt å skje 1. november hvis flyseteavgiften innføres fra april, til NRK. Rygge er helt avhengig av Ryanair for å drifte flyplassen på samme linje som i dag, men Ryanair kan velge å fly fra billigere flyplasser andre steder i Europa. Markedssjef Silje Thoresen sa at hvis avgiften blir utsatt eller ikke innført, vil det gå tilbake til normale tilstander igjen. Det er over 1000 ansatte på Rygge flyplass i dag, og mange av de vil stå uten arbeid hvis lufthavnen må legge ned driften.

Les også: Hvorfor ikke flykte til paradis i vinter?

I strid med EØS-avtalen?

Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) avslører i sitt høringssvar som sluttføres i disse dager, at forslaget om en norsk flyseteavgift er i strid med EØS-avtalen, ifølge E24. De har innhentet en betraktning fra et advokatfirma som sier at regjeringens forslag er i strid med EØS-avtalens regler om statsstøtte. Rapporten bekrefter at avgiftsforslaget inneholder en rekke unntak hvor det ikke skal betales avgift, som i praksis kan bety ulovlig statsstøtte. Det er derfor et feilskjær fra regjeringen, ifølge Torbjørn Lothe, administrerende direktør i NHO Luftfart. Flyseteavgiften ble innført på midten av 90-tallet, men fikk den gangen også kritikk for å være i strid med EØS-reglene. Avgiften ble fjernet igjen i 2001. Det gjenstår å se om flyseteavgiften blir godkjent denne gangen.

Les også: Hvorfor alle snakker om delingsøkonomi

Økende passasjervekst

Tall fra International Air Transport Association (IATA) viste at den globale passasjerveksten i 2015 steg med 6,5 prosent sammenlignet med 2014, ifølge Dagens Næringsliv. Dette er det beste resultatet på fem år, og tross økonomiske nedgangstider. IATA-sjef Tony Tyler tror passasjerveksten sett verden over er takket være lave flybillettpriser, og er skuffet over at flere regjeringer legger på skatter og avgifter som belastes flyselskapene, til DN. Tyler mener regjeringene rundt om i verden burde se etter måter å stimulere forbruket på, fremfor å finne på nye skatter og avgifter for flyselskapene. Han nevnte som eksempler at italiensk flyskatt har økt kraftig og som et resultat er den italienske konkurransekraften svekket. Det kan derfor redusere passasjertrafikken og føre til at 2300 jobber forsvinner hvert år. Med oljesmellen og økende arbeidsledighet, blir det trist om flyseteavgiften blir årsak til at mange fler blir arbeidsledige.

Les også: Champagne livsstil på julebrusbudsjett

Nei i Nord

NRK.no rapporterte at flyseteavgiften vil ramme Nord-Norge hardt. Ivar B. Prestbakmo, fylkesråd for samferdsel i Troms oppfordrer til å stemme nei til flyseteavgiften da han mener forslaget har en uklar klimaeffekt og vil ramme Nord-Norge særdeles hardt. Hvis stortingsflertallet får igjennom vedtaket vil det gi staten 2 milliarder kroner årlig i inntekt. Ifølge Prestbakmo er skatten lite gjennomtenkt, og det vil slå ulikt ut for forskjellige deler av Distrikts-Norge. Som eksempel nevner han at ruter fra Stokmarknes til Bodø vil skattlegges, men ikke fra Andenes eller Svolvær. Honningsvåg slipper skatt, men ikke Hammerfest. I Nord-Norge brukes fly i stor grad som et kollektivtrafikkmiddel, og i Tromsø og Finnmark, for eksempel, har de ikke tog som alternativ. Fylkesrådmannen påpeker at avgiften fremstår som en inntekt som skal dekke tilfeldige kostnader i statsbudsjettet, og kritiserer regjeringen for at det ikke utvikles et fornuftig og grønt skattesystem.

Det er Høyre og Fremskrittspartiet som har, sammen med samarbeidspartiene Venstre og Kristelig Folkeparti, foreslått å gjeninnføre flyseteavgiften. Når den ble opphevet i 2001 var avgiften på 256 kroner. Når den gjeninnføres skal den være på omtrent 80 kroner. Flyturer for både innland og utland vil måtte betale avgiften, men ifølge DN skal anbudsruter på kortbanenettet være unntatt. Det later til at det vil være en del negative høringssvar. Det er allikevel ikke mulig å si med sikkerhet om det vil få regjeringen til å omgjøre eller trekke tilbake vedtaket, men svaret kommer i nærmeste fremtid.

Kilder:

www.tv2.no

www.e24.no

www.dn.no

www.nrk.no

By Emma, 13 Feb 2016
imageEmma

Har studerat psykologi vid Göteborgs universitet, arbetat med sälj och kundeservice men är nu frilansande skribent för CompareKing.se

Se flere tilbud under

Signer med bankid Signer senere
Steng vindu

Hei,
Vi er tilgjengelige på chatten mandag-torsdag mellom 9-21 og fredager mellom 10-18