SAS flyr mot nye høyder

En ekstra god jul for SAS

Jul og nyttår kom samtidig og tidlig for SAS i år som har gjort en helomvending og gått fra et dundrende underskudd til et like imponerende overskudd. Selskapet har både vært veldig heldig og sluppet unna en enorm bot, og jobbet veldig hardt for å sikre et resultat de virkelig kan være stolte over. SAS aksjen er nå hot på børsen, og det er mye som lover godt for fremtiden til selskapet. Gründere og forretningsfolk generelt kan ta mye fra suksesser som dette, det er mye lærdom å ta fra hvordan man best kan utnytte markedet som det er og smi mens jernet er varmt. SAS har spart enorme beløp på den lave oljeprisen og med overskuddet har de fått muligheten til å få billigere kreditt så utvider og satser kraftig på videre vekst.

Fra røde til grønne tall

I E24 kunne vi lese at SAS har oppnådd et solid overskudd som et resultat av en stor omstilling. Det har ikke skjedd over natta, men er et resultat av tre år med endringsprosjekter. På onsdag kom resultatene for regnskapsåret 2014/2015, som viser at SAS har gått fra et underskudd på 719 svenske millioner til et overskudd på 956 millioner. SAS-sjef Rickard Gustafson sa i en uttalelse at det har vært en betydelig forbedring år for år, hovedsakelig drevet frem av deres kommersielle suksess, kostnadstiltak, og, i fjerde kvartal, lavere drivstoffkostnader. SAS aksjen har skutt i været den siste tiden, noe som gleder mange. Når det er sagt kan det også nevnes at eierskapet ikke er fordelt på samme måte som ved oppstart i 1946. Opprinnelig var aksjefordelingen 2/7 danske, 2/7 norsk og 2/7 svensk. I dag eier den svenske staten 21,4 %, mens Danmark og Norge har 14,3 % hver. De resterende 50 % av aksjene er fordelt på en rekke private- og institusjonelle investorer. Ifølge Wikipedia ble SAS priset i aksjemarkedet til om lag 1,5 milliarder kroner per 1. juli i 2012.

Les også: En dårlig uke for norsk økonomi

Fikk 660 millioner kroner i førjulspresang

Nærmere 665 millioner kroner var i alle fall beløpet som sto på boten fraktselskapet SAS Cargo ble ilagt, for ulovlig prissamarbeid om varetransport med andre flyselskap i 2010. Dommen ble anket samme året og annullert av EU-domstolen denne uken. Presseansvarlig i SAS, Norge Knut Morten Johansen uttalte at de ble veldig glade, og at dette var en fin førjulspresang, til E24. EU-kommisjonen kan fortsatt anke beslutningen til EU-domstolens høyeste instans, Court of Justice of the European Union, men i skrivende stund er det er ikke varslet om dette. Det var hele elleve flyselskaper som til sammen ble ilagt 800 millioner euro i bøter av EU-kommisjonen, blant annet Air France-KLM og British Airways i tillegg til SAS. Lufthansa var det første selskapet til å komme med opplysninger om prissamarbeidet så de ble ikke bøtelagt. Claus Sonberg, kommunikasjonsdirektør i SAS-konsernet, sa til E24 i 2009 at SAS har jobbet hardt for å unngå at de skal komme i en situasjon hvor medarbeidere bryter konkurransereglene. De har hatt et kontinuerlig fokus på dette både i styret og ledelsen, så det ville vært dypt tragisk hvis de ble dømt. Det ble de altså ikke, og den annullerte boten er nå enda en god nyhet de kan feire før året er over.

Les også: Julestemning i verdensklasse.

Sparte millioner på drivstoff

SAS opplevde først en økning i drivstoffkostnadene sine på begynnelsen av året, blant annet fordi selskapet bommet litt på sikringen av drivstoffpriser. Innen fjerde kvartal (august-oktober) derimot, nøt SAS godt av den synkende oljeprisen og drivstoffkostnadene falt med rundt 400 millioner svenske kroner, sammenlignet med fjoråret. Nå later det til at finansdirektøren vil gjøre opp for økningen de hadde i drivstoffkostnadene tidligere i år og har sikret så mye drivstoff han kan. Nå har SAS sikret 68 prosent av drivstoffet sitt på 450 til 600 dollar tonnet for inneværende kvartal, og hele 80 prosent de neste to kvartalene. På spørsmål fra E24 om dette ble gjort fordi han trodde at oljeprisen har nådd bunnen, svarte finansdirektør Göran Jansson at man ikke kan si sikkert, men forhåpentligvis. Han påpekte at hovedpoenget var å skape forutsigbarhet. Ulempen med den lave oljeprisen er nedgangen i etterspørsel merket i oljeeksponerte markeder, blant annet i Norge. SAS besluttet tidligere i år å legge ned direkteruten mellom oljebyene Houston og Stavanger.

Les også: Norges beste jobber.

Satser kraftig på vedvarende suksess

Det er tydelig at Gustafson er optimistisk for fremtiden, og har skrevet at målet for 2016 er å vokse, styrke konkurranseevnen og sterkt redusere enhetskostnaden. På SAS sine sider står det at de investerer i nye langdistansefly og utvider sine interkontinentale ruter. Tre nye ruter til USA vil åpne neste år, til Miami, Los Angeles og San Francisco. Samlet er det en økning på 330 000 seter på langdistanseruter fra Skandinavia. Nå som SAS har styrket sin finansielle posisjon og senket kostnadene har de mulighet for å spare ytterligere ved å få ned finansieringskostnadene når de skal kjøpe fly, noe de allerede har begynt med. I tillegg ønsker de å spare rundt en milliard på effektiviseringsprogrammet 4XNG. Områder det skal spares på er personalkostnader, økt digitalisering og distribusjonskostnader, med mer. Med en utvidet flåte og detaljerte tiltaksplaner, lover det godt for SAS fremover. Vi som passasjerer får følge med i spenning og håpe at vi får råd til flybilletter og utenlandsk valuta med den svake kronekursen.

Kilder:

www.e24.no

www.wikipedia.org

www.sasgroup.net

By Emma, 19 Dec 2015
imageEmma

Har studerat psykologi vid Göteborgs universitet, arbetat med sälj och kundeservice men är nu frilansande skribent för CompareKing.se

Se flere tilbud under

Signer med bankid Signer senere
Steng vindu