lavprisselskap

Er det trygt å fly med lavprisselskap?

Nordmenn er reiseglade, det er det ingen tvil om. Vi gjennomførte 4.9 millioner reiser totalt i 4. kvartal i fjor.  Det var noe færre innenlandsreiser, men utenlandsreiser økte med 3 prosent sammenliknet med samme kvartal i 2013. Undersøkelser viser også at nordmenn kjører bil hjemme, men flyr utenlands.  Det er derfor også naturlig at mange ser etter den billigste måten å fly utenlands på når destinasjon er valgt. Kan det gå utover sikkerheten å tenke på lommeboka? Det vil vi prøve å se litt nærmere på her.

Ulykkesåret 2014

Media malte et dystert bilde bestående av store flyulykker i 2014 og antall døde i kommersiell luft transport var nesten firedoblet fra tallene i 2013. Omtrent halvparten av disse dødsulykkene kom fra Asia. I tillegg berammet majoriteten av ulykkene lavprisselskap. Selv om fly fortsatt er den tryggeste måten å reise på, så ble 2014 et utypisk år sammenlignet med flere år på rad med synkende tall av offer. Det antallet tallet på døde endte opp på 924 for 2014 og er det høyeste dødstallet siden 2005 da kommersielle flyulykker kostet 1014 mennesker livet verden over. Antall ulykker er derimot redusert sammenlignet med 2005 som ble rammet med 24 dødsulykker, tallet i 2014 var 8. 

Fortsatt trygt å fly

Tony Tyler, generalsekretær fra den internasjonale luftfartsorganisasjonen sa, ifølge Check-in.dk, at noe av det sikreste du kan foreta deg er å gå ombord i et fly.  Uttalelsen kom i 2014 og han påpekte at over tre milliarder mennesker reiste med fly i 2013, av disse var det kun 210 som omkom i forbindelse med flyulykker. I tillegg bekrefter luftfartstilsynet at ingen passasjerer ble alvorlig skadd i flyulykker i norsk kommersiell luftfart i 2014, Seniorrådgiver Eirik svare fortalte at de faktisk ikke har hatt noen alvorlige skader på passasjerer på norske rutefly siden 1993.

De tryggeste selskapene i verden

JACDEC og Airlineratings.com foretar vurderinger og kårer verdens tryggeste flyselskap årlig. Førstnevnte, som ligger i navnet, Jet Airliner Crash Data Evaluation Centre, baserer kåringen stort sett på ulykkestall. Sistnevnte derimot, utfører en 7-stjernes sikkerhetsvurdering hvor de blant annet gir stjerner hvis selskapet er IOSA sertifisert som er et internasjonalt og anerkjent evalueringssystem for operative styrings- og kontrollsystemer hos et flyselskap. Eksempler på andre spørsmål i vurderingen er om selskapet er på EUs svarteliste og har noen omkommet i forbindelse med en flyulykke de 10 siste årene? På begge listene er Quantas, Lufthansa og Cathay Pacific Airways rangert i toppen. På JACDEC listen kan vi også se noen lavprisselskap, JetBlue er helt oppe på 15. plass. For noen av selskapene som flyr fra Norge kommer heller ikke lavprisselskapene så dårlig ut, EasyJet (15.) og Ryanair (32.) er begge rangert høyere enn SAS (48.)

EUs svarteliste

EU har en svarteliste over flyselskaper som har så dårlig sikkerhet at de ikke får lande på flyplasser i Europa, lista har mer enn 300 flyselskaper. Norske flyeksperter advarer og sier at de ikke ville fløyet med flyene på svartelista.  Disse selskapene har flyforbud også i Norge. I tillegg må alle må følge den samme sikkerhetsstandarden i EU/EØS så det gjelder også lavprisselskap som flyr frai Norge som Ryanair, Widerøe, Norwegian og EasyJet. 

Er lav pris lik lav sikkerhet?

Hans Kjãll, flysikkerhetsanalytiker, uttalte ifølge hegnar.no at når lavprisselskaper presser priser langt nok ned kan det gå utover sikkerheten. Han påpeker at lavprisselskapene har flere ulykker og mener at når man presser prisene langt nok ned, når man til slutt en grense der den menneskelige faktoren spiller en rolle. Han mener dog 75 prosent av alle flyulykker skyldes menneskelig svikt. Uttalelsen kom etter flyulykken i Alpene hvor annenflygeren antas å ha styrtet flyet med vilje. 

Tidligere direktør for Havarikommisjonen for sivil luftfart, Finn Heimdal mener det ikke er grunnlag for å hevde at lavprisselskapene går på akkord med sikkerheten, ifølge Dagsavisen. Han har selv jobbet med luftfart i en årrekke og er utdannet pilot. Heimdal sa videre at han ikke trodde at ulykken i Alpene var et bevis på dårlig sikkerhet i Europa, men heller et spesielt engangstilfelle.  Han påpeker at i Europa er alle underlagt strenge sikkerhetsregler, så ingen slipper unna med juks. Tobias Rückerl, flyekspert fra det tyske konsulentselskapet Adavco støtter Heimdal og sier at det ikke er noen grunn for å være bekymret for sikkerheten når man velger lavprisselskap i Europa.

Hvorfor er det billig å fly?

Ryanair ble opprettet i 1990 og har vært en stor aktør i konkurransen mot de dyrere flyselskapene. Konkurransen har gått bra og i dag utgjør lavprisflyturene godt over en tredel av alle direkteflyturer i Europa. Hvis vi skal tro på Heimdal og Rückerl som sier at det ikke er grunn for bekymring for sikkerheten hos lavprisselskapene så kan det hjelpe å se på hva som faktisk gjør disse selskapene billigere enn konkurrentene. 

Ifølge en oversikt fra 5wgraphics.com som er basert på informasjon fra organisasjonen European Low Fares Airline Association (ELFAA), hvor både Ryanair og Norwegian er medlem, er det mange faktorer som holder prisene nede. En lavere grad av komfort om bord og bruk av mindre avsidesliggende flyplasser er to av hovedpunktene. Fokus på direkteruter og betaling for bagasje er andre eksempler. Sett under ett er lavprisselskapenes satsing på effektivisering. Et eksempel på hvor gode Ryanair har bitt på det er fra 2005 der hver ansatt betjente over 9500 passasjerer. Hos British Airways var det til sammenligning 735 reisende på hver ansatt.

Konklusjon

Ekspertene virker ikke helt enige, men basert på de strenge kravene som er satt til sikkerheten innen luftfart i Europa er det trygt å fly med lavprisselskap i Norge. Media har skrevet om flere andre grunner for hvorfor vi ikke burde velge enkelte av lavprisselskapene, men det har ikke vært forbundet med sikkerhetsspørsmål så er derfor ikke diskutert her. 

De områdene lavprisselskapene sparer penger på er ikke faktorer som direkte påvirker sikkerheten. Derfor blir det mer et praktisk valg for hver enkelt reisende om hva som er best.

Kilder

http://www.ssb.no/reise

http://ec.europa.eu/transport/modes/air/safety/air-ban/index_en.htm

http://www.jacdec.de/airline-safety-ranking-2015/

http://www.airlineratings.com

http://www.dn.no/nyheter/politikkSamfunn/2014/07/28/0911/Luftfart/-det-er-trygt-a-fly

http://www.hegnar.no/okonomi/artikkel541527.ece

http://www.side3.no/derfor-er-flyturen-sa-billig/3490955.html

By , 18 May 2015
Se flere tilbud under

Signer med bankid Signer senere
Steng vindu

Hei,
Vi er tilgjengelige på chatten mandag-torsdag mellom 9-21 og fredager mellom 10-18