Tyven som er ute etter din identitet

Er du godt nok sikret mot ID-Tyveri?

ID-tyveri er ikke lenger ukjent eller uvanlig dessverre. Bare sist uke hørte jeg selv fra en nabo at banken hennes hadde ringt henne for å høre om hennes ferie i Malaysia. Min nabo hadde aldri vært i Malaysia, men kredittkortregningen fortalte en annen historie. I dette tilfellet ble det heldigvis minimale tap da kortet ble sperret før tyvene fikk tatt ut noen store beløp. Ikke alle er like heldige, og slue ID svindlere verden over har forårsaket mye skade for mange uskyldige ofre. Her kan du lese alt du trenger å vite om ID-tyveri, hvordan det oppdages og hvordan du best kan sikre deg selv.

Hva er ID-tyveri og hvorfor skjer det?

Kort sagt er identitetstyveri når noen kommer i besittelse av personlige opplysninger tilhørende en privatperson eller et selskap på en uautorisert måte, med hensikt om å begå bedrageri eller annen ulovlig aktivitet. Identitetssvindel innebærer at man erverver penger, varer eller tjenester, eller unngår økonomiske eller andre forpliktelser ved å bruke en falsk identitet.

Den ene hovedårsaken til ID-tyveri er økonomisk vinning. Akkurat som en lommetyv tar til seg noe av verdi som tilhører noen andre, ønsker en identitetstyv å få kontroll over ressurser eller midler som en annen person er rettmessig innehaver av. Eksempler på dette kan være å få tilgang til å bruke kredittkortet ditt, ta opp lån eller opprette kundeforhold i ditt navn. Den andre hovedårsaken fremtrer mer personlig da det er motivert med et ønske om å påføre noen skade eller ubehageligheter, for eksempel ved å skade noens gode navn og rykte. Dette kan skje ved at noen for eksempel tar over kontoen din i sosiale medier, eller e-postkontoen din, og utgir seg for å være deg. Gjerningspersonen er som oftest noen du kjenner i disse tilfellene.

Phishing

Også kalt nettfiske eller phiske er en betegnelse på digital snoking eller fisking etter sensitiv informasjon, som passord eller kredittkortnummer. En av de mest brukte metodene for phishing er å sende e-post som oppfordrer deg til å oppgi personlig informasjon. Ofte bruker svindlerne en front de fleste går ut i fra er trygt, som for eksempel banken din eller så kan de lokke med gevinster og lignende. Det som går igjen er at du må følge en link for å legge inn informasjon tyvene er ute etter.

Les også: Gratisversjoner av virusprogram fungerer overraskende bra

Hvordan kan du oppdage ID-tyveri?

Jo tidligere du finner ut at noen har misbrukt identiteten din, jo fortere kan du få stoppet det og forhåpentligvis forminske skadepotensialet.

Du burde slå alarm og undersøke hvis du:

  • mottar regninger for produkter du ikke har bestilt eller kjenner til
  • oppdager ukjente transaksjoner eller kjøp på kredittkortregningen din 
  • mottar bekreftelse på kreditt eller kredittramme uten å ha spurt om dette
  • får varsel om at adresseendring er mottatt
  • blir kontaktet på telefon eller brev om kjøp du ikke har gjort eller kjenner til
  • mottar gjenpartsbrev etter kredittsjekk uten å vite eller forstå hvorfor. Hvis du ikke har søkt om lån eller gjennomført kjøp som krever kredittvurdering, bør du kontakte de som har gjennomført denne for å undersøke hva som ligger bak kredittsjekken 

Dette kan du gjøre for å beskytte identiteten din

Identitetstyvene har blitt flere og mer utspekulerte og finner stadig nye måter å bedrive bedrageri. Av den grunn er det viktig å huske at det ikke bare er konto- og kredittkortnummer, pinkoder, personnummer som ID-tyven er interessert i. De kriminelle kan bruke lang tid på å samle inn informasjon om en person, før de prøver å ta over identiteten. Personlig informasjon som adresse, utdanning, inntekt, familie, arbeidsgiver, interesser og ferier kan være med på å gjøre det enkelt for tyvene til å opptre som deg. Derfor bør du være ekstra forsiktig med hvilken informasjon du deler på internett om deg selv.

Her er flere råd om hvordan du kan forebygge og bekjempe identitetstyveri:

  • Oppgi aldri personlig informasjon til ukjente på telefon, gjennom e-post, eller over internett, med mindre du selv har initiert kontakten.
  • Legg aldri igjen personalia hos selskaper du ikke har nok kunnskap om.
  • Husk at passord og PIN-koder er personlige, og skal ikke deles med andre.
  • Hvis postkassen din ikke er låsbar, bør du vurdere å sette lås på. Det er mye informasjon som flyter gjennom her og derfor et interessant objekt for kriminelle som ønsker å innhente informasjon om deg.
  • Riv i stykker dokumenter med personopplysninger, før du kaster dem i avfallsdunken.
  • Dokumenter med spesiell beskyttelsesverdig, som PIN-koder og lignende, bør brennes eller destrueres på annen måte.
  • Unngå å ha informasjon som kan gi tilgang til beskyttelsesverdig informasjon i lommebok eller vesker.
  • Klikk aldri på linker i e-post fra institusjoner du tilsynelatende kjenner, for så å legge inn personinformasjon på siden du kommer til; skriv heller inn adressen du kjenner fra før.
  • Bruk brannmurer, virusprogrammer, antispionprogrammer til å beskytte din private datamaskin.
  • Ikke bruk for enkle passord på kundesider, nettbasert e-post eller andre sider med beskyttelsesbehov. Vær oppmerksom på at noen virksomheter beskytter passordet ditt for dårlig, så derfor kan det være lurt å unngå å bruke samme passord flere steder.
  • Vær oppmerksom på at det er mulig å reservere seg mot at andre endre postadressen din. Kontakt Posten om dette.

Les også: Fornuftig bruk av kredittkort

Hvis du vil finne ut om du beskytter personinformasjonen din godt kan du ta en test på idtyveri.info.

Kilder:

www.datatilsynet.no

www.nettvett.no

By Emma, 31 Oct 2015
imageEmma

Har studerat psykologi vid Göteborgs universitet, arbetat med sälj och kundeservice men är nu frilansande skribent för CompareKing.se

Se flere tilbud under

Signer med bankid Signer senere
Steng vindu

Hei,
Vi er tilgjengelige på chatten mandag-torsdag mellom 9-21 og fredager mellom 10-18