Folkemengdene lokkes til Black Friday

Er du klar for Black Friday?

Du har sikkert sett masse reklame allerede for Black Friday, men hva er det egentlig? Fenomenet stammer fra rundt 70-tallet i USA og Canada, og kom først til Norge i 2009. Det er en dag som fyrer opp under folks kjøpelyst og spesielt de som alltid leter etter de store kuppene. Noen aviser advarer mot å bli lurt inn med lokketilbud, mens andre aviser lister de opp og reklamerer for fullt. I denne artikkelen kan du lese litt om opphavet til Black Friday, fallgruvene og hvilke muligheter du har for å spare penger.

Høsttakkefesten setter startskuddet

Amerikanerne feirer Thanksgiving, oversatt til høsttakkefest, den fjerde torsdagen i november. Fredagen etter Thanksgiving kalles «Black Friday» og vil alltid finne sted på en fredag mellom 23. og 29. november. Navnet sies å ha oppstått i Philadelphia, hvor det opprinnelig ble brukt til å beskrive den tunge og støyende trafikken som oppsto etter Thanksgiving. Både bilveier og fortau svartdekte av folkemengder. Begrepet ble først brukt i 1966, og spredte seg til andre steder først rundt 1975. Det er ingen hemmelighet at Black Friday er god butikk for handelsnæringen. Det er derfor også blitt hevdet at uttrykket henviser til at handelen denne dagen bidrar til at mange butikker igjen går med overskudd, og derfor går fra røde til svarte tall i regnskapet. Mange hadde allerede på 60-tallet fri på denne dagen, så det har tradisjonelt sett også markert begynnelsen på julehandelen. Derfor fungerer den som et barometer på folks vilje til å bruke penger. Det er i dag også en årlig handledag med mange tilbud og utsalgssteder åpner ofte så tidlig som klokka tre på natta eller tidligere, og tilbyr en rekke salgsvarer, ofte begrenset i antall eller tidsrom.

Les også: En krone her og en krone der.

Ikke bli lurt av lokketilbud

I 2009 introduserte Norwegian Outlet på Vestby shoppingfenomenet Black Friday for første gang i Norge og siden har det det blitt mer og mer utbredt. I år har butikkene allerede annonsert om handledagen i ukesvis og noen kjeder har startet tilbudene denne uken. Dinside advarer forbrukere mot å bli revet med av tilbudene og oppfordrer alle til å fokusere på sluttprisen og sammenligne med konkurrentene. Kommunikasjonsrådgiver Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet sa til Dinside at de alltid råder folk til å holde hodet kaldt når de ser tilbud som «roper» fra plakater med store bokstaver og sterke farger. Hun påpeker at det er mulig å gjøre et godt kjøp, men det kan også hende det ikke alltid er like godt som det ser ut til. Både førpris, og hvor mye en pris er satt ned er egentlig helt uviktig, selv om det er det som ofte tiltrekker oss. Hvis sluttprisen fortsatt er høy, eller du kan finne produktet billigere hos en konkurrent, er de skrikene plakatene fulle av tomme løfter. Skogly uthever derfor at det er viktig å holde hodet kaldt og huske at butikkene lager salg fordi de vet at folk lar seg rive med.

Les også: Økonomisk vekst og DIN rolle.

Mange tilbud og mange fallgruver

Det er ikke bare reduserte priser som markerer Black Friday, men også gavekort og kuponger. Les nøye så kan du spare mye, vær oppmerksom på «den lille skriften». For eksempel påpekte Dinside at Skeidar reklamerte med et gavekort på 1800 kroner ved kjøp av spisebord til 6000 kroner. Vilkårene på gavekortet er at det må brukes de nærmeste to ukene, og ikke til å senke prisen på bordet. På den måten får de kunden til å enten gå glipp av besparelsen som lokket dem til tilbudet, eller bruke mer penger i samme butikk innen to uker. Kjedene som selger elektronikk har vært aggressive med annonsering en god stund nå og det kommer til å bli mange gode tilbud i disse butikkene. Allikevel, er det ikke alt som nødvendigvis er billigst på markedet selv om det blir markedsført under Black Friday konseptet. Eksempelvis fant Dinside at Elkjøp reklamerer med Playstation 4 med spill for 3690 kroner. De oppgir ingen førpris, og det viser seg at samme pakke selges billigere på nett av konkurrenter.

Les også: Fornuftig bruk av kredittkort.

Slik får du med deg de beste tilbudene

Jo bedre forberedt du er før du går inn i butikker stappfulle med kjøpelystne nordmenn neste fredag, jo lettere kan du unngå å bli revet med av lokketilbud. Hvis du planlegger å kjøpe noe dyrt, bør du kjenne til markedet. Kanskje du lenge har trengt en ny pc eller har lyst til å kjøpe en flott julegave til noen du er glad it. Finn ut på forhånd hva varen pleier å koste for å vite om det er en god pris på tilbudet. Overse avslaget og fokuser på sluttprisen. For å vite om sluttprisen er den beste på markedet, kan du sammenligne prisen hos Prisjakt.no eller lignende. Hvis du handler på nett må du lese hvor høye fraktkostnadene er og ta med dette i sluttprisen. I tillegg er det viktig å ikke kjøpe noe man ikke trenger, å shoppe for moro skyld bare fordi rabattene er høye blir fort dyrt.

Hva kan du forvente?

Hvis du er klar over fallgruvene, gjør nødvendig forarbeide og holder hodet kaldt, kan Black Friday spare deg for store kostnader. Mange av butikkene holder de beste tilbudene hemmelig helt til midnatt (27. november i år). Det som er sikkert er at Black Friday er en dag hvor både nettbutikkene og de fysiske butikkene har bedre tilbud enn ved ordinære salg og kampanjer. Se opp for timestilbud og andre tidsavgrensede tilbud, her er det ofte mye penger å spare, men også der man lett kan bli fristet til å slå til fordi man blir påvirket av de lave prisene.

Kilder:

www.dinside.no

www.no.wikipedia.org

www.vg.no

By Emma, 24 Nov 2015
imageEmma

Har studerat psykologi vid Göteborgs universitet, arbetat med sälj och kundeservice men är nu frilansande skribent för CompareKing.se

Se flere tilbud under

Signer med bankid Signer senere
Steng vindu

Hei,
Vi er tilgjengelige på chatten mandag-torsdag mellom 9-21 og fredager mellom 10-18