Konklusjon rundt flyseteavgiften

Flyseteavgiften blir innført 1. juni

 På fredag 13. mai ble det besluttet av finansdepartementet å innføre flyseteavgiften. Som vi skrev om i februar var det opprinnelig planlagt å få det innført 1. april i år, men ESA som er EFTAS overvåkingsorgan ønsket å finne ut med sikkerhet om denne avgiften kunne anses som ulovlig statsstøtte. I tråd med den nå vedtatte avgiften varsler flyselskapene en prisøkning. Naturvernforbundet mener det er på høy tid at myndighetene prøver å begrense flytrafikken, men det er fortsatt mye misnøye for at denne avgiften blir en realitet.

 

I strid med EØS-avtalen?

Som vi nevnte i forrige artikkel, under tittelen blir det færre flyavganger i år? ble forslaget om å innføre flyseteavgiften utsatt og lagt ut for høring da EFTAS overvåkingsorgan ESA varslet at de ville granske om avgiften kunne være ulovlig statsstøtte, og dermed i strid med EØS-avtalen. ESA kontrollerer gjennomføringen og etterlevelsen av EØS-avtalen i Norge, Island og Liechtenstein, og har den senere tid vært i dialog med finansdepartementet. ESA har fått en mer grundig redegjørelse for saken og resultatet er at ESA nå har grunnlag for å vurdere fritaket etter statsstøtteregelverket i EØS-avtalen, og opplyser at de nå anser at fritaket ikke innebærer statsstøtte. Aftenposten fikk en uttalelse fra finansminister Siv Jensen som informerte om at flyseteavgiften ble vedtatt før jul som en det av budsjettavtalen for 2016, vedtaket gjaldt både sats og fritak. Av den grunn følger de nå lojalt opp Stortingets vedtak, når Finansdepartementet fastsatte forskriften og iverksetter avgiften fra og med 1. juni, ifølge Jensen.


Les også: Snart enighet om ny skattereform

 

Skuffet og overrasket

Det er flypassasjerene som må ta kostnaden denne avgiften vil medføre. Anne-Sissel Skånvik, kommunikasjonsdirektør i Norwegian sa til Aftenposten at de er meget overrasket og skuffet. De ser nå ingen annen utvei enn å bake avgiften inn i dagens flypriser for å dekke ekstrakostnadene flyselskapene nå blir pålagt. Prisøkningen innebærer 88 kroner for hver innenlandsreise og 80 kroner per utenlandsreise, og vil som sagt gjelde fra 1. juni. Også SAS har opplyst om at flyseteavgiften vil resultere i et prishopp. Aftenposten snakket også med informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen, som fortalte at de tidligere har kalkulert at avgiften vil koste dem 600-700 millioner kroner per år. Med en så stor kostnad er det ingen tvil om at det må tas inn gjennom flybillettene, ifølge Johansen. Hvis du allerede har betalt flybilletter for reiser etter 1. juni vil du ifølge SAS ikke bli belastet dette tillegget. Noe som er uklart, og som NHO Luftfartsdirektør, Torbjørn Lothe tror det kommer til å bli mye bråk rundt, er hvordan flyselskaper som ikke har billettavtale med hverandre, skal sørge for at en passasjer kun betaler avgiften en gang når reisen består av flere enkeltstrekninger. Dette representerer noe Lothe ser på som et uromoment, ifølge Aftenposten.


Les også: La søppelbøtta bli det siste du kaster.


Slutten for Moss lufthavn?
Siden regjeringen sammen med støttepartiene KrF og Venstre ble enige før jul om å innføre flyseteavgiften har det vært en langvarig strid rundt temaet. Forslaget som var en del av et budsjettforlik, ble lagt frem med formål å skulle innbringe en milliard kroner i år. Flyselskapene er de som har ytret størst motstand og truet med å kutte ruter hvis det blir en realitet. Ryanair har gått sterkest til verks og har sagt opp baseavtalen med Moss Lufthavn Rygge fra november, hvis avgiften. Pål Tanberg, flyplassjef på Rygge uttrykker at dette er svært skuffende til Aftenposten. Han uthever at han vil sette seg grundigere inn i forskriftene før han gir en offisiell uttalelse, men for nå er han veldig skuffet. Han bekreftet også at konsekvensen vil bli det de har sagt hele tiden, nemlig at det ikke vil være mulig å drive videre med redusert trafikk. Kostnadene av dette innebærer at 500 arbeidsplasser forsvinner på flyplassen, samt 500 til i næringslivet som er tilknyttet flyplassdriften. Med den allerede økende arbeidsledigheten er dette dystre nyheter.

 

Ikke alle er misfornøyd

Lars Haltebrekken, leder i Naturvernforbundet sa til Aftenposten at dette er et skritt i riktig retning for å bremse den sterke veksten i flytrafikken. Ifølge Haltebrekken så er flytrafikken skyld i at andre viktige miljøtiltak blir nullet ut og undergravd. Han tror at flytrafikken har alt for gunstige rammevilkår og det er årsaken til den kraftige økningen i trafikk. Derfor synes han det er på høy tid at det innføres miljøavgifter som kan redusere flytrafikken. Det gjenstår å se om det faktisk vil påvirke trafikken, vil et tillegg på under 100 kroner få deg til å tenke alternativ transport når du skal ut i verden? For de som reiser mye, vil det selvfølgelig ha mye å si, og firmaer som betaler for mange forretningsreiser vil også kjenne godt på endringen. Man kan jo tenke seg at de som bryr seg nok om miljøet allerede velger alternativ til fly når de skal ut å reise, men hvis det kan skape mer bevissthet rundt utslipp og klima er det jo ikke bare negativt.


Kilde:

www.aftenposten.no
By Emma, 16 May 2016
imageEmma

Har studerat psykologi vid Göteborgs universitet, arbetat med sälj och kundeservice men är nu frilansande skribent för CompareKing.se

Se flere tilbud under

Signer med bankid Signer senere
Steng vindu

Hei,
Vi er tilgjengelige på chatten mandag-torsdag mellom 9-21 og fredager mellom 10-18