Slik Bygger du Drømmemagen - Kom i gang ! (Del 1) | Livsstil | CompareKing
Slik Bygger du Drømmemagen - Kom i gang ! (Del 1)

Slik Bygger du Drømmemagen - Kom i gang ! (Del 1)

Magemuskler kan være en vanskelig muskelgruppe å trene. Alle drømmer jo om den perfekte mage, men de færreste klarer å oppnå dette. I denne første delen skal vi snakke litt om kondisjonstrening og fortelle om mageøvelser man kan gjøre hjemme som kan gjentas opptil 4-5 ganger i uken.

Det er viktig for deg som har litt fett rundt magen å legge om kostholdet, og fokusere mer på løping og styrketrening med høy intensitet. Hvis du skal trene kondisjon og styrke samme dag bør det være noen timer i mellom kondisjonstreningen og styrketreningen. Prioriter en god styrkeøkt fremfor en kondisjonsøkt, muskler forbrenner nemlig fett, og etter mer muskler du får jo mer forbrenner du i løpet av dagen. Men så klart skal du trene kondisjon også, jeg anbefaler å trene gerilja intervaller 3 dager i uken inntil 20 minutter. Gerilja intervaller vil si at du løper i 30 sekunder, og hopper av i 10 sekunder. Når du merker at magemusklene kommer til syne da kan man fokusere mer på øvelser for å bygge mage muskelen.

Nedenfor ser du eksempler på noen veldig gode øvelser vi vil anbefale, og husk å ta pause mellom hvert sett på maks 15 sekunder. Å utføre øvelsene riktig er svært viktig, forsøk å holde beina og føttene i korrekt stilling under treningen. Start bevegelsen i nakken og løft skuldrene fra gulvet slik at du aktiviserer hele magemuskulaturen. Øvelsen skal utføres med rolige og kontrollerte bevegelser. Husk at i flere av settene skal bare nakke og skuldre løftes opp fra gulvet. Ta ikke fart, husk at du skal bruke magemusklene for å trekke deg opp. Ikke bruk armene til hjelp når du løfter deg opp, hold de så lang ned på nakken som mulig. Velg ut et par av disse øvelsene under, men bytt om på øvelsene til neste treningsøkt igjen for å aktivere forskjellige muskelgrupper. Varier også settene og repetisjonene, alt fra 15x5 til 20x5 til 30x3.

Crunch, fotbladene sammen

• Ligg på ryggen, press fotbladene sammen og trekk hælene mot kroppen.

• Løft nakken og skuldrene opp fra gulvet ved å bruke magemuskulaturen.

• Hold armene så langt nede på nakken som mulig.

Crunch, knær - tær

• Ligg på ryggen, press knærne sammen og vend tærne inn mot hverandre.

• Løft nakken og skuldrene opp fra gulvet ved å bruke magemuskulaturen.

• Hold armene så langt nede på nakken som mulig.

Crunch, knær - tær i 90 grader

• Ligg på gulvet, hold knærne sammen, løft bena klar for gulvet og vend tærne innover mot hverandre.

• Løft nakken og skuldrene opp fra gulvet ved å bruke magemuskulaturen.

• Hold armene så langt nede på nakken som mulig.

Crunch, fotbladene sammen over gulvet

• Ligg på gulvet, knærne ut til siden, løft bena klar for gulvet og fotbladene sammen.

• Løft nakken og skuldrene opp fra gulvet ved å bruke magemuskulaturen.

• Hold armene så langt nede på nakken som mulig.

Crunch, spredde bein

• Ligg på ryggen med spredde ben og 70- 80 graders vinkel i hofteleddet.

• Løft nakken og skuldrene opp fra gulvet ved å bruke magemuskulaturen.

• Hold armene så langt nede på nakken som mulig.

Crunch, venstre ben 90 grader

• Ligg på gulvet, løft venstre ben med 90 graders vinkel i hodfteledd og kneledd, høyre ben strakt 8-10 centimeter over gulvet.

• Løft nakken og skuldrene opp fra gulvet ved å bruke magemuskulaturen.

• Hold armene så langt nede på nakken som mulig.

Crunch, høyre ben 90 grader

• Ligg på gulvet, løft høyre ben med 90 graders vinkel i hodfteledd og kneledd, venstre ben strakt 8-10 centimeter over gulvet.

• Løft nakken og skuldrene opp fra gulvet ved å bruke magemuskulaturen.

• Hold armene så langt nede på nakken som mulig.

Crunch, beina til værs

• Ligg på gulvet med beina samlet rett til værs, tilnærmet 90 graders vinkel i hofteleddet.

• Løft nakken og skuldrene opp fra gulvet ved å bruke magemuskulaturen.

• Hold armene så langt nede på nakken som mulig.

Har du noen andre mageøvelser som kan hjelpe med å bygge synlige magemuskler? Del gjerne med oss i kommentarfeltet!

By , 07 Apr 2014
Se flere tilbud under

Signer med bankid Signer senere
Steng vindu

Hei,
Vi er tilgjengelige på chatten mandag-torsdag mellom 9-21 og fredager mellom 10-18