Vil du ha publikum når du spiller?

Lek deg Rik med YouTube

Det er ingen nyhet lenger at man kan tjene seg rik med Youtube, men trenden er heller ikke over. I motsetning til appmarkedet, som vi skrev om i forrige artikkel, er dette markedet ikke mettet. Forskjellige videoer treffer forskjellige publikum, og videomakerne er en like variert gruppe som de som bruker videodelingssiden for å le, lære eller bli sjokkert. Hvis du finner en nisje, er det fortsatt mye penger å tjene på å laste opp videoer på Youtube. For å få inspirasjon fra noen av de som har gjort det stort allerede, og lære hvordan man må gå frem for å få suksess, har vi samlet historier og råd her.

Suksesshistorier

Som du sikkert vet, er det gratis å både laste opp og se på videoer på YouTube. Inntjeningspotensialet blir allikevel forstørret i takt med antall visninger en gitt video har. En som ble rik og berømt på rekordtid via YouTube var den sørkoreanske artisten Psy med «Gangnam Style». Musikkvideoen med den minneverdige danserutinen ble den første enkeltvideoen som rundet en milliard visninger på YouTube. Aftenposten skrev at ifølge nyhetsbyrået Associated Press hadde «Gangnam Style» generert inntekter på 8 millioner dollar innen videoen hadde mottatt en milliard klikk. En tiendedel av inntektene kommer fra YouTube-avspillingen alene. Bortsett fra musikkvideoer inneholder populære videoer tabber, kjæledyr, barn eller alle slags tips fra strikking til å sminke seg i fylla. Dagens Næringsliv snakket med Truls Valsgård (21), som er kjent fra «EvigNoobs» på YouTube. Han har fått høre at han kan bli den neste som popper. Han har funnet en nisje og har nå en fulltidsjobb mange misunner, hele konseptet hans på YouTube er at han spiller Minecraft med venner mens de «prater piss». Truls har gjort dette på fulltid i ett år og tjener et sted mellom 50 000 og 130 000 hver måned.

Les også: Lett å bli rik i Norge

Hvordan hobby kan bli karriere

For at du skal kunne bli en av de som får lønnsslipp fra YouTube må du bli såkalt «YouTube-partner». Som partner vil du motta en andel av reklameinntektene som genereres hver gang noen klikker på reklamene på dine videoer. Du må selv søke om å bli YouTube-partner etter at du har jobbet deg opp til å bli en viktig leverandør til nettstedet. For å komme til dette stadiet må du først laste opp videoer som folk har lyst til å se på. Det er en del ting du må tenke på underveis og noe av det viktigste er opphavsrett. Du kan aldri bruke innhold, hverken lyd, bilder eller musikk, som du ikke har laget selv. Unntaket er hvis du har opphavspersonens tillatelse. Lag innhold folk vil se og del det med verden. Når du laster opp en video på YouTube bør du ha en konkret og enkel tittel, så det er lett å forstå hva det handler om og samtidig gjør videoen enkel å søke opp. Gjør dette flere ganger så filmene dine blir sett ofte, og skaff deg med dette et publikum. Vi finner ikke noe eksakt tall for hvor mange visninger man må ha for å bli partner, men en god pekepinn er minst 1000 visninger på alle videoene dine og minst 10 000 visninger totalt. Hvis du bygger opp en merkevare for deg selv, er det et godt utgangspunkt. Du vet du er på riktig spor når du mottar en e-post fra YouTube om at du kan søke om å få andeler av inntektene på enkeltvideoene dine. Når du har klart å bygge opp en videodatabase med 50 – 100 videoer og et bredt publikum, er tiden moden for søke om å bli fast YouTube partner.

Les også: Drømmer du om å jobbe hjemmefra?

YouTube Nettverk

Bak all suksessen enkeltpersoner har oppnådd gjennom YouTube har det vokst frem en ny type bedrifter kalt YouTube-nettverk. Det kan ses på som en krysning av et plate- og agentselskap. Det er for tiden tre YouTube-nettverk som opererer i Norge ifølge DN. De tar alle en andel av inntektene generert av YouTube-partnerne de ivaretar, men opererer på veldig forskjellige måter:

Nordic Screens

Stiftet i Norge i 2014 av Nils Ketil Andresen og Ivar Steen-Johnsen. De har 13 ansatte og ivaretar 1300 YouTube-partnere. I likhet med Psy er det kun en brøkdel av inntektene som kommer fra reklamene som vises foran YouTube klippene. Den største delen av inntekten kommer fra produktplassering, reklameproduksjon hvor annonsørene får videoinnhold de kan bruke selv og eventer.

Splay

Stiftet i 2013 i Sverige. Selskapet har rundt 60 ansatte og TV-konsernet MTG er majoritetseier med 81%. De har 500 YouTube-partnere totalt og 50 av disse er i Norge. Splay har gjort det stort på Instagram, og driver GOsnap, som er en markedsplass for annonsører hvor de kan bestille sponset innhold fra internett-stjerner.

United Screens

Også stiftet i Sverige i 2013. De har kontor i Norge som åpnet i mai 2015. Bonnier eier 47% og gründerne resten. De har 29 ansatte til sammen i Stockholm, Helsinki og Oslo. De ivaretar 450 YouTube-partnere. For United Screens kommer den største delen av inntekter fra produktplassering og tradisjonell YouTube-reklame. En av deres spesialiteter er å klarere musikkrettigheter. De har eksempelvis Per Fredrik Åsly i stallen, artisten som er bedre kjent som PelleK og gjør covre i fire oktaver.

Det ser ikke så vanskelig ut i teorien, men det ligger mye arbeid bak for de aller fleste. Men hvis du finner en nisje og kan produsere videoer mange har lyst til å se på kan du altså leke deg til rikdom. Tenk på det morsomste du fyller dagene dine med, tror du andre kan ha glede av å dele opplevelsene dine?

Kilder:

www.aftenposten.no

www.dn.no

By Emma, 01 Feb 2016
imageEmma

Har studerat psykologi vid Göteborgs universitet, arbetat med sälj och kundeservice men är nu frilansande skribent för CompareKing.se

Se flere tilbud under

Signer med bankid Signer senere
Steng vindu