Tren deg frisk og glad.

Mosjon er den beste medisin

Uansett hvilket forhold man har til trening så føler man seg alltid bedre etter en joggetur eller annen type økt. Det viser seg og at det er mange grunner til å være fornøyd med seg selv etter fysisk aktivitet. Forskning tilsier at trening kan forebygge betennelse i kroppen og nye studier antyder at det til og med kan ha en helbredende effekt. Flere studier peker på den positive effekten trening kan ha i forhold til å forebygge for kreft, og det er en velkommen gladmelding når det er så mye som forteller oss hva vi må holde oss unna.
 

Trening reduserer risikoen for kreft

På kreftforening.no står det hvordan det er flere grunner til at regelmessig fysisk aktivitet kan forebygge for kreft. Noe som kan øke risikoen for kreft er å ha et høyt nivå av enkelte hormoner i blodet. Ved å opprettholde en aktiv livsstil vil du også opprettholde et sunt nivå av hormoner i blodet. Kreftfremkallende stoffer lagres i kroppsfettet, så trening som øker muskelmassen og forbrenner fett gir en mer gunstig kroppssammensetning. Blodsirkulasjonen vil også øke som igjen bidrar til at skadelige stoffer fjernes raskere. Immunforsvaret kan også styrkes fordi makrofager, som er en type hvite blodlegemer som bekjemper bakterier, blir flere og mer aktive når vi trener. Det samme skjer med signalmolekylene, som kan ha en positiv effekt på celleaktiviteten. To av de vanligste kreftformene i Norge er tykktarmskreft og brystkreft, og det for disse formene det finnes mest dokumentasjon for at fysisk aktivitet minsker risikoen. Fysisk aktivitet er spesielt viktig i puberteten, når kroppen er i utvikling, og etter overgangsalderen, nå brystkreft vanligvis utvikles. Regelmessig mosjon vil også redusere risikoen for kreft i livmoren, prostata og lunger. Kroppen din er skapt for bevegelse, så hvis du er fysisk aktiv og i god form, forebygger du ikke bare for kreft, men også andre sykdommer, som hjerte og karsykdom og diabetes 2. Tren deg glad og frisk ved å skape trivsel, mulighet for sosial kontakt og et bedre immunforsvar.


Les også: Aktiv ferie – proppfull av opplevelser.
 

Nyere forskning

Forsker Tormod Skogstad Nilsen ved Norges Idrettshøyskole, sa til hegnar.no at nyere studier antyder at fysisk aktivitet har flere gode effekter for kreftpasienter. Undersøkelsene gir faktisk grunnlag for å tro at trening kan bremse veksten av kreftsvulster og i tillegg legge til rette for kjemoterapi og stråling, så behandlingen i noen tilfeller kan gi bedre resultater. Nilsen har selv studert effekten av styrketrening for prostatakreftpasienter, men viste til en studie fra Danmark i et foredrag ved Norges Idrettshøyskole. Studiet ble foretatt på mus med kreft og sammenlignet mus som hadde tilgang til løpehjul med mus som holdt seg i ro. Kreftsvulsten ble målt etter tre uker med mosjon og musene som løp viste opptil 50 prosent mindre vekst. Treningen forårsaket en adrenalin-respons som førte til at flere immunceller gikk inn i svulsten og hemmet veksten. For at strålebehandling skal fungere er den avhengig av oksygen i svulsten. Dyrestudier har vist at trening fører til bedre blodtilførsel til svulsten. Skogstad Nilsen understreker at de fleste studiene på emnet er gjort på dyr, men han mener det er et stort potensial der å jobbe videre med.


Les også: Gjør 2016 til DITT år!
 

Trening som medisin for kreft

Stein P. Kaasa, klinikksjef for kreftavdelingen på St. Olavs Hospital, professor ved NTNU og leder for det europeiske forskningssenteret for lindrende behandling, PRC, sier på forskning.no, at de har mye dokumentasjon for at trening kan forebygge kreft. Nå ønsker forskere å finne ut om fysisk aktivitet også kan virke som en medisin for kreftsyke som mottar cellebehandling. Det er ikke uvanlig at kreftpasienter mister mye muskelmasse når de får cellegift som sammen med kreft skaper betennelse i kroppen. Tap av muskelmasse fører ofte til mindre aktivitet samt økt fare for fall og funksjonssvikt. Dette kan motvirkes ved å trene styrke mens man får cellegift siden trening kan motvirke betennelser i kroppen. I tillegg vil det forhåpentligvis også begrense muskeltapet. Kaasa påpeker også at kreftpasienter gjenspeiler befolkningen for øvrig, så noen er vant til å trene, mens andre trenger hjelp for å komme i gang. Gro Bertheussen fra NTNU som gjennomførte et av de første studiene omtalt på forskning.no, sa at de oppdaget at selv om det er tøft å ha kreft, var det mange av pasientene som satte stor pris på hjelp til å trene. Det kan styrke psyken i tillegg til kroppen siden trening tar tak i det friske hos pasientene. De fleste ønsker å gjøre alt de kan for å bli friske, så derfor er trening et velkomment tiltak ifølge Bertheussen.


Krever hverken mye tid eller penger

Ifølge kreftforeningen trenger du ikke legge om hele livet for å holde et regelmessig aktivitetsnivå som vil gi god helse, en halvtime om dagen kan holde. Allikevel sier de at jo mer aktiv du er, jo lavere vil risikoen for å få kreft være. De anbefaler 60 minutter moderat, eller 30 minutter anstrengende mosjon daglig. Med moderat aktivitet menes for eksempel rask gange. Det beste er å være fysisk aktiv gjennom hele livet, men det er aldri for sent å begynne med mosjon. Man kan ta mange grep, helt gratis, som kan bidra til at hverdagen blir mer aktiv. Hvis du bare blir bevisst på å ta det alternativet som gir deg mest mosjon når mulig, så vil du innen kort tid ha litt lettere for å komme deg opp fra sofaen. Velg trappa før heisen, sykkelen eller joggeskoene før bilen, stå når du kan sitte og skaff deg en turkamerat hvis du ønsker ekstra motivasjon og muligheten til å være sosial. Nå som våren er her finnes det ikke en bedre unnskyldning for å komme seg ut å nyte mildværet.


Les også: På tide med vårrengjøring i forsikringene dine?


Kilder:
www.kreftforeningen.no
www.hegnar.no
www.forskning.no
By Emma, 12 Apr 2016
imageEmma

Har studerat psykologi vid Göteborgs universitet, arbetat med sälj och kundeservice men är nu frilansande skribent för CompareKing.se

Se flere tilbud under

Signer med bankid Signer senere
Steng vindu

Hei,
Vi er tilgjengelige på chatten mandag-torsdag mellom 9-21 og fredager mellom 10-18