Spar tid OG miljø med ny teknologi

Ny Teknologi kan Bedre Trafikkproblemene i Byer

Ifølge forskning fra UCLA-universitetet i California er inntil 30 prosent av trafikken i bykjernene sirkulasjonstrafikk mens folk leter etter parkering. Det er ikke vanskelig å forstå at dette forårsaker fortetning av trafikken, økt utslipp og ikke minst mye frustrasjon for alle de som må bruke dyrebar tid for å få satt fra seg bilen. Oslo kommune har satt inn flere tiltak for å minske luftforurensningen, spesielt på vinterstid, og ville nok stilt seg veldig positive til alt som kan redusere sirkulasjonstrafikken og på samme tid utslipp. Det er ikke iverksatt enda, men det blir spennende å se resultatene. Hvis vi får det samme utfallet som i USA kan det bli vinn-vinn for både bilister og fotgjengere.


Les også: La søppelbøtta bli det siste du kaster.
 

Miljøfartsgrense og stengte parkeringsplasser

Dette var noen av tiltakene byrådet i Oslo iverksatte i vinter for å redusere luftforurensningen. Lan Marie Nguyen Berg fra Miljøpartiet de grønne og byråd for miljø og samferdsel, fortalte til VG i vinter at hasteforskrifter skulle bli vedtatt når de forventet en akutt luftforurensning. Det ene tiltaket var å stenge kommunale parkeringsplasser. Dette er 1174 plasser og ble tydeliggjort med skilt hetter som ble tredd over automatene. Leder i Naturvernforbundet, Lars Haltbrekken, sa til VG at dette var gledelig fordi det betyr at endelig er det bilene som må holdes inne når lufta er giftig, og ikke barn og syke. Bilister i Oslo har også måttet kjøre saktere på vinteren, da det ble innført 60 km. miljøfartsgrense på alle riksveiene i Oslo unntatt E6. E6 ble unntatt grunnet rehabilitering av Brynstunnelen som medførte lange køer og lav hastighet. Ing-Christin Ericson, veiavdelingsdirektør for Oslo hos Statens vegvesen, sa at det handler om å få ned luftforurensningen over en periode, til VG. Siden det handler om svevestøv, hjelper det ikke hvis du bare gjør det en dag og ikke den neste.


Les også: Spar penger OG miljøet – tenk grønt!
 

Dieselforbud

Dette ble omtalt som en solidaritetshandling av byrådsleder Raymond Johansen (Ap) til VG. Han mente at dieselforbudet vil gjøre det enklere for Oslobeboere som er plaget med astma og allergi og hjerte- og karsykdommer. Norge er dømt i ESA fordi byene våre har for høy luftforurensning, og det er ikke sørget for tiltak flere steder i Norge så luftforurensningen er innenfor grensene som EU har satt i luftkvalitetsdirektivet. Basert på dette vedtok byrådet i februar i år at det er dieselforbud på dager med høy luftforurensning. Det vil bli varslet i mediene, på kommunens nettsider og på tavlene langs hovedveiene om det er innført dieselforbud. Dager med kaldt og klart vær er da luftforurensningen er høyest, og helt konkret er spørsmålet om mengden nitrogendioksid i luften overstiger en bestemt grense i større deler av Oslo. Fordi dieselkjøretøy har høyere utslipp av nitrogendioksid sammenlignet med bensinbiler, er forbudet satt på veier kommunen eier selv. Statlige veier som Ring1, Ring 3, E6, E18, Trondheimsveien, Østre Aker vei og Strømsveien er ikke omfattet. Du risikerer en bot på 1500 kr. Hvis du allikevel kjører med dieselbil på en dag med forbud og blir tatt. Hensikten er å bedre luftkvaliteten og redusere helsebelastningen som befolkningen utsettes for. Det er flere unntak for dieselforbudet, blant annet kjøring til og fra ferge- og flyreiser, pasienttransport, utrykningskjøretøy, kollektivtrafikk og kjøretøy som brukes til næringsvirksomhet med dokumentert kjørebehov. Til trøst for både dieselbileiere og politi blir det neppe mange dager med dieselforbud.


Les også: Flyseteavgiften blir innført 1. juni
 

«Smart-parkering» kan spare tid og miljø

Nå kan ny teknologi lose bilister til nærmeste ledige parkeringsplass i byen. Som nevnt innledningsvis har forskning vist at en stor del av bytrafikken er sirkulasjonstrafikk mens man leter etter parkering. For å unngå fortetningen og det økte utslippet dette medfører har parkeringsformidleren Easypark nylig kjøpt opp israelske Parko, som er et selskap som spesialiserer seg på å finne nærmeste ledige parkeringsplass for så å guide deg dit. Dette kan spare mye tid for bilister i sentrum som kaster bort mye tid daglig bare for å få parkert. Mauritz Börjeson, direktør i forretningsutvikling i Easypark, sa til Dagens Næringsliv at de allerede vet hvor det er ledig kapasitet i parkeringshus og på utendørs parkeringsplasser. Med Parkos teknologi kan de i tillegg forutsi med 95 prosent treffsikkerhet hvor det er ledig gateparkering. Dette systemet vil fortelle om ulike parkeringsalternativer basert på antatt ledig kapasitet og hvor lang tid det vil ta å kjøre dit i bytrafikk. Börjeson tror mange undervuderer betydningen av sirkulasjonstrafikk, og selv om tid trolig er den viktigste faktoren, vil løsningen også redusere utslipp og fortetning betydelig. Foreløpig kan ikke Easypark si nøyaktig hvor effektiv denne løsningen vil bli, bare at den er vesentlig. Börjeson fortalte også at EU har et pågående prosjekt for å måle effekten av smarte parkeringsløsninger i byer, men resultatene er ikke klare på nåværende tidspunkt. Fybr, som har levert lignende tjenester til byer i USA, har rapportert at tid brukt på å lete etter parkeringsplass er halvert med smart parkering. Løsningen vil rulles ut i byene i Norge med tettest trafikk fortløpende. Oslo er blant de første byene som blir inkludert og Easypark regner med å bruke et halvt til et helt år på å samle statistikk og bygge opp presisjonen i appen.


Kilder:
www.aftenposten.no
www.dn.no
www.vg.no
By Emma, 20 May 2016
imageEmma

Har studerat psykologi vid Göteborgs universitet, arbetat med sälj och kundeservice men är nu frilansande skribent för CompareKing.se

Se flere tilbud under

Signer med bankid Signer senere
Steng vindu

Hei,
Vi er tilgjengelige på chatten mandag-torsdag mellom 9-21 og fredager mellom 10-18