Vivaldi er snart klar for lansering

Skal Vivaldi stjele Operas publikum?

Kanskje ikke innlysende fra tittelen, men dette handler om nettlesere. Vivaldi er navnet på en ny norsk nettleser som snart er klar for lansering. Grunnleggeren er gründeren bak Opera, Jon Stephenson von Tetzchner. Det spekuleres nå i om Vivaldi vil ta mange brukere fra Opera. I denne artikkelen kan du lese litt om mannen som har satt lille Norge på det store globale nettleserkartet og hvem Vivaldi kan passe for.

Det begynte med Opera

Nettlesereventyret startet i 1995 når den islandske statsborgeren, Jon Stephenson von Tetzchner grunnla Opera sammen med Geir Ivarsøy. Som sjef i Opera oppnådde han en vekst på rundt 40 prosent for hvert av de 15 årene han ledet selskapet, ifølge Dagens Næringsliv. Tross sterk vekst, ble von Tetzchner presset ut av Opera i 2011 etter flere år med konflikt. I korte trekk ønsket aksjonærene trygge marginer på kort sikt, mens von Tetzchner sto fast ved sin visjon om å oppnå en unik og kompromissløs nettleser som skulle bli best i verden. Visjonæren tapte denne kampen og Opera har gått sin egen vei siden 2011. Per i dag har Opera 58 millioner brukere på pc og over 350 millioner brukere totalt.

Les også: Er du godt nok sikret mot ID-tyveri?

Har ikke gitt opp visjonen

Von Tetzchner ga ikke opp drømmen om verdens beste nettleser etter opera, isteden stiftet han Vivaldi i 2013 som kan markere neste kapittel i nettlesereventyret. Vivaldi har hovedkvarter i Oslo, men også kontorer i Boston og Reykjavik.  Produktet som nå er på vei inn i betatesting, det vil si siste stadium før offisiell lansering, har allerede blitt lastet ned over to millioner ganger. Nettleseren skal bære mange likhetstrekk med hans første nettleser, så brukerne av Opera er helt klart del av målgruppen for Vivaldi. Selv om mye kan minne om Opera, har von Tetzchner vært klar på at han skal gjøre enkelte ting annerledes denne gangen, blant annet ønsker han ikke å gi bort kontrollen. Han forklarte til DN at de ansatte har aksjer, men selskapet skal ikke på børs eller åpnes for andre investorer.

Nerdenes nettleser

Dataporten.net har skrevet at Vivaldi nettleseren blir bedre og bedre og har omtalt den som nerdenes nettleser. Med det mener de at produktet er myntet på datakyndige brukere som liker å gjøre mye på en gang. Visjonen er å ha en fleksibel nettleser og det skal bli mulig med mange unike funksjoner:

  • Fleksibilitet – det skal være mulig å skreddersy etter behov. Du kan blant annet justere utseendet.
  • Panel – til venstre med bokmerker, søkefunksjoner, kontakter og mye annet.
  • Faner – ett av målene er at Vivaldi skal ha den beste fanefunksjonen på markedet. Det innebærer eksempelvis at du kan organisere faner slik du selv ønsker det.
  • Flere nettsider i samme vindu – for å lettere kunne sammenligne forskjellige nettsider.
  • Notater – innebygd så du kan skrive direkte i nettleseren.
  • Webpaneler – lar deg vise nettsteder som et panel hvor du kan lese nyheter, følge samtaler i sosiale medier, mens du bruker nettleservinduet separat.
  • Synkronisering – denne funksjonen er ikke tilgjengelig enda, men skal etter hvert gjøre så du kan synkronisere bokmerker, historie, passord og innstillinger mellom flere datamaskiner.

Stor konkurranse

Det er mange aktører på nettlesermarkedet som alle kjemper om milliardene med mennesker som surfer på internett daglig. De største og mest kjente er Chrome, Mozilla Firefox, Internet Explorer, Safari og Opera. Chrome har klart det ingen andre utfordrere har fått til før, nemlig å kapre omtrent halvparten av markedet. Det vil si at von Tetzchner virkelig må brette opp ermene hvis han vil prøve å bli best i verden. Hans eks-partner Rolf Assev, styremedlem i Vivaldi, setter det allikevel i perspektiv med å forklare at bare 1 prosent av markedet vil si 50 millioner brukere, til DN. Det samme sier Christen Krogh, tidligere kollega og avdelingsdirektør i Forskningsrådet. Ifølge Krogh er markedet så stort at det er mer fornuftig å telle millioner brukere enn prosenter markedsandel.

Les også: Vipps så er det gjort med Mcash

Hva med Opera nå?

Opera har utviklet seg og er et ganske annet firma nå enn det var når von Tetzchner satt i førersetet. Det kan også virke som at de ønsker Vivaldi velkommen i kampen om brukerne og ser ikke på det som en direkte konkurrent. Karin Greve-Isdahl, kommunikasjonsdirektør i Opera, sa til DN at all konkurranse er skjerpende, men deres konkurrenter er først og fremst de store globale selskapene som Google, Apple, Microsoft og Mozilla. Hun har poengtert at Opera først vokste til 350 millioner brukere etter at von Tetzchner forlot selskapet og at det hadde 100 millioner brukere da «han ble bedt om å forlate selskapet».

Spennende fremtid

Nettleseren er nok kommet for å bli, tross de som mener at appene tar over. Mange av oss bruker kanskje nettlesere litt tilfeldig og har kanskje ikke bruk for noe mer komplisert enn det vi har i dag. Allikevel, er det nok et stort marked for Vivaldi som virker perfekt for de som gjerne surfer med 30 faner oppe og vil tilpasse brukeropplevelsen fortløpende. At det er mye konkurranse er bare positivt for brukerne siden det skjerper aktørene til å skape bedre og bedre produkter.

Kilder:

www.dn.no

www.dataporten.net

By Emma, 14 Nov 2015
imageEmma

Har studerat psykologi vid Göteborgs universitet, arbetat med sälj och kundeservice men är nu frilansande skribent för CompareKing.se

Se flere tilbud under

Signer med bankid Signer senere
Steng vindu

Hei,
Vi er tilgjengelige på chatten mandag-torsdag mellom 9-21 og fredager mellom 10-18