Hva skal til for at du tar ukeshandelen på nett?

Vil du kjøpe dagligvarer på nett?

I Norge har vi, tross penger, teknologi og sultne forretningstopper, hengt langt etter når det kommer til netthandel av dagligvarer. Det finnes noen nisjeforretninger, men de få som har prøvd seg på fullt dagligvaresortiment til nå, har ikke klart å tjene penger på det. Nå ser det endelig ut til å snu, Meny som er en del av Norgesgruppen har nettopp gått ut med at de nå starter opp med netthandel. I denne artikkelen kan du lese om hva som fungerer, og ikke, frem til nå innen dette markedet og hva som gjør at Meny tror de skal klare å snu trenden.

 

Netthandel av dagligvarer er ingen nyhet

Selv om media kanskje til nå har gitt oss et inntrykk av at matvarer på internett er et nytt tema, så er det absolutt ikke det. Allerede på 90-tallet satset Henning Holstad, i dag mest kjent som FrP-politiker, stort på Matnett.no, men tapte også stort. Etter det prøvde også Reitan-gruppen seg med Rema Netshop og Rema hjem til deg, som også ble lagt ned etter manglende suksess. Neste på banen var Hakon Gruppen som lanserte Retthjem.no. Det er kanskje et navn du kjenner til, for de leverer den dag i dag, men nå er eierskapet hos Famba Holding. Eierskiftet ble en realitet etter at Hakon Gruppen lidde store økonomiske tap. Dyster lesing, men det forklarer kanskje hvorfor matvaregigantene har ventet og ikke ønsket å kaste seg på den bølgen som til nå ikke har ført riktig vei. I forrige artikkel skrev vi om de nye planene for mobilbetaling i butikk, og nå skjer det ting innen netthandel. Det går kanskje ikke like fort som mange andre land, men det skjer ting i alle fall!

 

Nordmenn ELSKER mat!

I fjor kjøpte vi dagligvarer for hele 164 milliarder kroner, men ifølge Dagens Næringsliv var det bare 1,5 milliarder av det som ble kjøpt på nett. Personlig har jeg en formening om at dette betyr at det ligger et stort potensial for netthandel her. Med enkle og gode løsninger ville jeg tro at mange flere ville valgt å ta mathandelen på nett. Det er ikke alle som har bil, orker å bære, eller rett og slett har tid til flere turer i butikken hver uke. Konsulentselskapene EY og PA Consulting sier seg enige, på netthandel.no står det at de forespeiler at nettsalget vil øke til mellom fire og 10 milliarder kroner innen 2020. Med så høy omsetning totalt er det kanskje ikke så rart at de største aktørene ikke har satset større på netthandel foreløpig. De har nok vært såpass fornøyd med situasjonen nå, til å ikke ønske å rokke ved båten og bruke store investeringer på nettløsninger.


Les også: Er appmarkedet mettet?

 

Hva har vært tilgjengelig til nå?

Bortsett fra de selvfølgelig mat-på-døren-leverandørene som Pizzasjappene og annen fast-food, har det til nå blomstret frem en del nisjeforretninger som selger matvarer over nettet. Ønsker du spekemat kan du bestille fra Spekehuset.no eller Pølsemannen.no, og hvis du besøker Fiskebilen.no, Svanolaks.no eller Klippfiskbua.no kan du kjøpe god fisk. Foretrekker du økologisk mat bør du kontakte Solgardlevert.no og for de som er litt fine på det kan bestille gourmetmat fra Matbazaren.no. Ferdige middagsløsninger har jo også vokst i popularitet de siste årene. Godtlevert.no og Adams Matkasse er to av aktørene som gjør det bra og tilbyr ingredienser og oppskrifter levert på døra.

 

Nå satser Meny

Det er ikke mange dager siden det ble offentliggjort at Meny er klare for å lansere netthandel fra sine matbutikker. Meny er som sagt en del av Norgesgruppen, og blir nå den første av matvaregigantene som virkelig satser for å selge matvarer på internett. E24 skrev fra DN sitt intervju med Meny-sjef Vegard Kjuus som fortalte at deres ambisjon er å skape landets råeste matbutikk på nett. Dette er jo ikke en halvveis påstand så det blir spennende å se om det tar av. Kjuus fortsatte med å si at netthandel ikke skal ta over for den vanlige butikkdriften, men heller være en ekstraservice, hvor de tilbyr unike ferskvarer, som er deres største konkurransekraft. I dag domineres Norges dagligvaremarked av bare tre store aktører. Det er Coop, Rema 1000 og Norgesgruppen. Selv om Norgesgruppen har drevet med netthandel gjennom nettsiden Flust.no og Coop selger varer over nett gjennom Obs og Obs bygg, er det imidlertid ingen av disse som selger dagligvarer per dags dato.


Les også: Årets pandemi er elektronisk.

 

Ikke skjedd over natta

Ifølge Kjuus har ikke dette blitt klart av seg selv av tilfeldigheter over natta. I ett års tid har Kjuus jobbet med Meny og Norgesgruppens nettplaner. Nå i oppstarten skulle de begynne med å invitere 5000 Meny-kunder i Oslo og deler av Akershus for å teste matkjedens kommende netthandelsløsning. Nå blir det spennende å høre om hvordan kundene setter pris på den nye løsningen. Enda mer interessant kan det bli å se hvor fort de andre gigantene blir med på moroa og vil ha en del av milliardkaka. Dagligvareekspert Erik Fagerlid i PA Consulting sa til E24 at han forespeiler en kjempevekst for matvarer solgt over internett. Han tror i tillegg at det bare er et spørsmål om tid før Coop og Rema 1000 følger i Norgesgruppens fotspor. Ifølge Fagerlid er det nesten en selvfølge når den første av de store kjedene satser på netthandel, før andre og tredjemann tør å ta steget ut og for å ta opp konkurransen.


Kilder:
www.netthandel.no
www.e24.no
By Emma, 19 Jun 2016
imageEmma

Har studerat psykologi vid Göteborgs universitet, arbetat med sälj och kundeservice men är nu frilansande skribent för CompareKing.se

Se flere tilbud under

Signer med bankid Signer senere
Steng vindu

Hei,
Vi er tilgjengelige på chatten mandag-torsdag mellom 9-21 og fredager mellom 10-18