3.2 mrd Mennesker Vil Se på VM i Fotball | Livsstil | CompareKing
Visste Du at 3.2 mrd Mennesker Vil Se på VM i Fotball

Visste Du at 3.2 mrd Mennesker Vil Se på VM i Fotball

VM i fotball 2014 som arrangeres av FIFA er en av de mest sette TV-begivenhetene i verden. Det er forventet at VM i fotball 2014 vil tiltrekke seg oppmerksomheten til 3.2 milliarder mennesker over hele verden. Med millioner av øyne vendt mot TV-skjermen så er det ikke rart at internasjonel selskap kniver om rettighetene til å markedsføre seg selv. En 30-sekunders reklame i beste sendetid på TV i USA koster ca 120 000 kr per tusen seere. Basert på denne prisen så kan FIFA tjene et sted mellom 105 og 115 milliarder kroner i inntekter kun fra TV-reklamer, plakater og sponsorinntekter. Dette inkluderer ikke billettsalget(som er bare en brøkdel av de totale inntektene). Utrolig, ikke sant?

Hvor mye koster det?

Adidas, Coca Cola, Emirates, Visa, Sony og Hyundai Motor group har lenge vært FIFA sine offisielle partnere. Som en offisiell partner av FIFA så må du betale et sted mellom 130 og 260 millioner kroner i året. Selskaper slik som Johnson & Johnson, Castrol, Budweiser, Yingli Solar og Oi som nylig har signert en avtale med FIFA betaler omlag 60 og 130 millioner i året. Hva betyr disse avtalene for deg som tilskuer? Ta for eksempel Budweiser, hvis du er en av de som skal se kampene fra stadion så betyr avtalen med Budweiser at du vil kun få servert Budweiser øl under kampene. FIFA har totalt sett tjent rundt 2.5 milliarder kroner kun på salg av markedsføringsrettighetene til VM i fotball 2014. 2.5 milliarder representerer ca 29% av FIFA sine årlige inntekter i 2013.

Er det verdt det?

Er det virkelig verdt å bruke hundretalls millioner for et par minutter på skjermen i beste sendetid? Ifølge Schlick & Co, et konsulentfirma basert i Hong Kong, så handler det i all hovedsak om å være tilstede og få den riktige typen oppmerksomhet. Å være tilstede under VM i fotball 2014 viser at et selskap har god økonomi og en internasjonal tilstedeværelse. Det hjelper også med merkevarebygging. Om det er verdt det eller ei er en inviduelle avgjørelse selskapene må ta men en skulle tro at de vet nøyaktig hvor mye du får igjen for hver krone investert.

Hva er avkastningen?

Hvis du ser på avkastning på investeringen så vil det selvsagt variere fra selskap til selskap. Ta for eksempel Coca Cola, selskapet vil garantert se en økning i salget under VM i fotball 2014. Hvis du ser på et annet selskap slik som Yingli Solar - et selskap som selger solcellepaneler fra Kina, så er det ikke sikkert at de vil se en umiddelbar økning i salget av solcellepaneler. Kanskje avkastningen deres er økt merkevaregjenkjenning og bedre tilgang til det søramerikanske markedet?

By , 07 Jul 2014
Se flere tilbud under

Signer med bankid Signer senere
Steng vindu

Hei,
Vi er tilgjengelige på chatten mandag-torsdag mellom 9-21 og fredager mellom 10-18